Jak dobierać hashtagi na Instagramie?

Wybierasz zdjęcie, poprawiasz je w aplikacji, nakładasz filtr. Dodajesz opis i… stajesz nagle przed pytaniem – jakie dobrać hashtagi? Ale przecież zdjęcie już czeka, opis iskrzy humorem – więc dodajesz kilka hashtagów na chybił trafił z tego co podpowiada Ci Instagram. A potem dziwisz się dlaczego pod Twoim zdjęciem znowu jest taki słaby ruch. Pora to w końcu zmienić i nauczyć się jak dobierać hashtagi na Instagramie.

Nie wiem czy zauważyłaś, że Instagram wprowadził ostatnio małą, prawie niezauważalną zmianę w wyświetlaniu hashtagów – główny strumień zdjęć rozdzielił na „najważniejsze” i „najnowsze” – przy czym domyślnym widokiem są „najważniejsze” zdjęcia, czyli te, które się wybiły. Zmiana pozornie niewielka, ale myślę że to ona właśnie stoi za kolejnym spadkiem zasięgów który mogłaś odnotować w kwietniu (2018 roku). Dlatego wiedza jak dobierać hashtagi do zdjęć na insta stała się jeszcze bardziej istotna – szczególnie dla zasięgów Twoich zdjęć na Instagramie.

Jak dobierać hashtagi na Instagramie?

Do czego służą hashtagi? Do wyszukiwania zdjęć o konkretnej tematyce. My – jako Twórcy – powinniśmy dodawać  hashtagi które ułatwia ludziom wyszukiwanie nas. Problem w tym, że ludzi którzy chcą osiągnąć ten sam efekt może być baaaardzo dużo.

Dlatego dodając hashtagi trzeba zwracać uwagę na to, żeby hashtagi były dopasowane do tematyki, nie za duże, nie za małe i bezpieczne.  

Hashtagi powinny być dopasowane do tematu zdjęcia

Wyobraź sobie że jesteś w aptece. Prosisz żeby ekspedientka pokazała Ci jakie mają lekarstwa na chrypkę, a ona przynosi Ci trzy różne syropy i bułkę z serem. Popatrzysz na nią dziwnie, i albo wyjdziesz z apteki albo skoncentrujesz się na syropach, a bułkę zostawisz w spokoju.

Trochę podobnie jest z hashtagami. Jeśli hashtag nijak nie pasuje do tematyki zdjęcia, to zdjęcie śmignie niezauważone* przez feed danego hashtagu.

*Albo zostanie zauważone przez kogoś kto uzna że dane zdjęcie nie powinno wyświetlać się w ramach danego hashtagu i zgłosi to do Instagrama za pomocą opcji „nie wyświetlaj dla danego hashtagu”

Jeśli się dobrze zastanowić – to jest właśnie powód dla którego Instagram wprowadził zmianę w wyświetlaniu hashtagów. Użytkownicy zaśmiecali feed hashtagów śmieciowymi, niezwiązanymi z tematem hashtagu zdjęciami.

Zamiast walczyć z wiatrakami Instagram wprowadził samoregulujące rozwiązanie w postaci „najważniejszych” i „najnowszych” zdjęć dla danej kategorii. Niech ludzie sami zadecydują czy dane zdjęci rzeczywiście pasuje im w tej kategorii czy nie – a wyznacznikiem będzie poziom ich zaangażowania pod zdjęciem.

Hashtagi nie powinny być „za duże”

Kiedyś modne było dodawanie do zdjęć „najpopularniejszych hashtagów na Instagramie”. W Internecie wciąż zresztą wiszą teksty z najpopularniejszymi hashtagami. Jednak takie podejście nie przyniesie Ci dziś spektakularnych rezultatów.

Dlaczego nie warto używać dużych hashtagów?

  • Liczba zdjęć pod takimi hashtagami przyrasta w szalonym tempie – Twoje zdjęcie zniknie ludziom z radaru zanim zdąży się tam zadomowić
  • Nikt przy zdrowych zmysłach nie szuka już zdjęć dla hashtagów #love, #beautiful –  pomyśl sama jak przeszukujesz Instragam albo w ogóle Internet; jest tam tyle treści że trzeba szukać coraz bardziej precyzyjnie żeby znaleźć ciekawe i użyteczne treści

Jaka jest więc maksymalna wielkość hashtagów? Według opinii ekspertów hashtagi nie powinny być większe niż 500 tys. – jednak w obliczu ostatniej zmiany uważam, że trzeba maksymalną wielkość hashtagów dobierać pod siebie: pod wielkość konta i poziom zaangażowania obserwujących. Może się więc okazać, że Twój maksymalny próg to 250 tys.

Hashtagi nie powinny być „zbyt małe”

Jeśli hashtag jest zbyt mały to prawdopodobnie mało osób jeszcze z niego korzysta – i co ważniejsze dla nas –  mało osób go szuka. Małe hashtagi to takie do 10 tysięcy.

Od dwóch powyższych reguł istnieją wyjątki, które uzasadnia cel użycia hashtagu

  •  hashtag może być związany z marką, i być warunkiem do udostępnienia zdjęcia przez markę (np. taką politykę ma Daniel Wellington); naszym nadrzędnym celem jest więc udostępnienie zdjęcia przez markę, a nie budowanie zasięgu za pomocą hashtagu
  • hashtag może być też związany z jakąś społecznością (#flatlyforever, #tv_living, #rsa_ladies ) – tutaj celem jest nie tylko dotarcie do ludzi zainteresowanych tematyką ale też jest udostępnienie naszego zdjęcia;
  • hashtag może być związany z jakimś krótkoterminowym wydarzeniem, konkursem lub akcją na Instagramie. Przykłady? Weekend Hashtag Project – czyli cotygodniowa akcja Instagrama.

Oczywiście – można powiedzieć że mały hashtag będzie trafiać precyzyjnie w daną grupę docelową. Pytanie tylko czy grupa docelowa rzeczywiście będzie szukać po tak precyzyjnym hashtagu na Instagramie 🙂 Nie wiem jak Ty, ale ja gdybym szukała jakiś bardzo precyzyjnych treści to raczej użyłabym do tego googla albo pinteresta.

Jakie hashtagi są zatem najlepsze?

Dotychczas za optymalne uważało się hashtagi z przedziału 250-500 tys. Ale w obliczu kolejnych zmian na Instagramie (zmiany wyświetlania hashtagów i kolosalne spadki zasięgów), sugeruję sięgać też do tych mniejszych hashtagów (10-100 tys, 100-250 tys), zwłaszcza jeśli nie mamy dużego konta. Warto jest tu eksperymentować i sprawdzać z jakimi hashtagami uzyskujemy najlepsze rezultaty.

Czy to już wszystko? Nie – jest jeszcze jedna rzecz na którą powinnaś zwrócić uwagę dodając hashtagi do zdjęć na Instagramie.

Inne artykuły o Instagramie które mogą Cię zainteresować:

Hashtagi muszą być bezpieczne

Ze względu na nadużycia społeczności Instagram zablokował niektóre hashtagi a część wręcz usunął. Nie używaj takich hashtagów bo mogą one skutkować karami od instagrama – shadowbanem a nawet blokadą konta.

Co to znaczy „mieć shadowban” – ktoś kto Cię nie obserwuje nie zobaczy Twoich zdjęć pod hashtagami, które wykorzystałaś w opisie zdjęcia. Dla obcych ludzi stajesz się niewidzialny i jeśli ktoś nie jest twoim obserwatorem, to raczej już nie trafi na Instagramie na Twoje zdjęcia (chyba że np. udostępni Cię inna osoba)

Jak sprawdzić czy dany hashtag został zbanowany?

Zbanowanych hashtagów nie można obserwować.

Z k0lei w przeglądarce po wyszukaniu zablokowanego hashtagu po kilku zdjęciach pojawia się komunikat:

„Ostatnie posty z [#nazwa hashtagu] są obecnie ukryte, ponieważ społeczność zgłosiła zawartość, która może być niezgodna z zasadami społeczności Instagramu”

Lista zbanowanych hashtagów  ciagle się zmienia, dlatego warto regularnie robić audyt hashtagów których używacie.

Przykłady zbanowanych hashtagów możecie znaleźć tutaj

Podsumowując:

  • hashtagi nie powinny być ani za duże (powyżej 500-600 tys) ani za małe (poniżej 10 tys).
  • powinny być zgodne z tematyką zdjęcia
  • muszą być bezpieczne

Gotowe zestawy hashtagów do pobrania:

Żeby ułatwić Ci nieco dobieranie właściwych hashtagów przygotowałam gotowe zestawy hashtagów dla 10 najpopularniejszych kategorii:

wnętrza, jedzenie, podróże, macierzyństwo, kwiaty, książki, flatlay, beauty, rękodzieło i piękne chwile.

Możesz je pobrać za darmo razem z Dziko Dobry Insta Poradnikiem:

Poradnik jak zacząć rozwijać konto na Instagramie

POBIERZ DARMOWY
INSTA PORADNIK

Pobierz #DzikoDobry Insta Poradnik + 10 zestawów hashtagów
i zacznij rozwijać swój Instagram.

W poradniku znajdziesz bardzo konkretne ćwiczenia i wskazówki, które pomogą Ci ruszyć z miejsca i zacząć osiągać sukcesy na Instagramie oraz gotowe zestawy hashtagów.

 

 

Hashtagi podzieliłam nie tylko na kategorie, ale też pod kątem wielkości na duże (600-250 tys), średnie (250-100 tys) i małe (100-10 tys).  Mam nadzieję, że pomogą Ci dotrzeć z Twoimi zdjęciami do właściwych ludzi i rozwinąć Twoje konto na Instagramie.

Ważne: na chwilę obecną (26.04) wszystkie hashtagi są bezpieczne, ale nie biorę za nie odpowiedzialności jutro czy za miesiąc. Instagram stale aktualizuje listę zbanowanych hashtagów a ja nie mam możliwości codziennie monitorować ponad 300 hashtagów, które tu zebrałam. Dlatego do znudzenia zalecam ostrożność i regularny audyt hashtagów z których korzystacie 🙂

Hashtagowe Tips & Tricks

Na koniec kilka prostych wskazówek które pomogą Ci jeszcze lepiej korzystać z przygotowanych przeze mnie zestawów hashtagów.

Twórz zestawy hashtagów

Twórz gotowe zestawy hashtagów aby ułatwić sobie życie i nie robić pogłębionego researchu za każdym razem gdy chcesz dodać zdjęcie. Jest tylko jedno ale…

Nie używaj ciągle tych samych hashtagów

Używanie ciągle tego samego zestawu hashtagów może zostać negatywnie odczytane przez Instagram (przypominasz wtedy robota-spamera który wrzuca te same zdjęcia z tymi samymi hashtagami).

Dlatego najlepiej jest zrobić sobie 2-3 zestawy dla każdego tematu. Mieszaj, mixuj, zmieniaj i testuj.

Max 30 hashtagów na raz

Instagram pozwala na dodawanie 30 hashtagów więc dodawaj 30. Czy to w komentarzu, czy w opisie głównym zdjęcia – nie ma to znaczenia, grunt żeby nie przekroczyć 30 hashtagów (jeśli do opisu zdjęcia dodasz więcej niż 30 hashtagów wtedy nie doda nam się opis do zdjęcia i fotka pójdzie w świat bez opisu)

Skąd jeszcze brać pomysły na hashtagi

Poza wyszukiwaniem haseł bezpośrednio przez loopkę w Instagramie zachęcam Cię do podglądania hashtagów, których używają inne osoby, które publikują zdjęcia o tej samej tematyce. W ten sposób możesz trafić na naprawdę ciekawe hashtagi na które w życiu byś nie wpadła gdybyś szukała ich ręcznie przez wyszukiwarkę.

Możesz też pobrać gotowe zestawy, które przygotowałam dla 10 najpopularniejszych* tematów klikając tutaj.

*zapotrzebowanie na dany temat mierzyłam w ramach mini ankiety na Instagramie

I to by było na tyle.

Ponieważ przygotowanie tych gotowych hashtagów zabrało mi naprawdę sporo czasu będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się informacją o nich np. na insta story – wystarczy że zrobisz screen z mojego konta na insta (@wild.rocks) i zaznaczysz marerem info z Bio o insta poradniku i hashtagach do pobrania. Nie zapomnij oznaczyć mnie na screenie – żebym potem wiedziała komu mam podziękować 😀

Ściskam,

Ola | @wild.rocks

jak powinno sie dobierac hashtagi zeby miec wiecej obserwujacych

  • Ania Słupczyńska

    Dlaczego jeśli zdjęć z jakimś hashtagiem jest mało to zakłada się, że mało osób ich szuka? A jeśli hashtag jest duży to zakłada się, że dużo ludzi go wyszukuje?

    • Hej. Dzięki za komentarz. A odpowiadając na pytanie – to nie do końca działa w ten sposób. Mały – to znaczy że mało osób go używa, więc mniej osób kliknie z opisu czyjegoś zdjęcia żeby go sprawdzić, mniej osób go obserwuje (bo po co skoro pojawia się pod nim mało zdjęć).

      Logicznie myśląc – jeśli interesuje mnie jakaś konkretna tematyka, szukając treści raczej wybiorę hashtag który 100 tys zdjęć niż taki który ma ich 100 – bo gwarantuje to większą różnorodność treści. Ale! Z drugiej strony nie wybiorę hashtagu który ma 100 mln użyć, bo tam spodziewam się strasznej sieczki – i szkoda mi czasu na przeglądanie zdjęć związanych z tym hashtagiem.

      Wyjątek stanowią hashtagi które wygenerowała społeczność np. skupiona w okół jakiegoś influencera. Takim przykładem były w tym roku hashtagi z serii #mycreativesummer którą animowało kilka dużych influencerek z UK – i mimo że każdy hashtag miał raptem ok 2 tys użyć, to jestem przekonana że były całkiem zasięgowe i dużo osób skupionych wokół tych dziewczyn je sprawdzało.