32 pomysły na opis zdjęcia na Instagramie dla biznesów usługowych

Twój biznes opiera się na usługach i nie masz pomysłów na opis zdjęcia na Instagramie? Godzinami zastanawiasz się, co mogłoby zainteresować Twoich odbiorców? Próbujesz wejść w ich głowy, wczuć się w ich sytuację, ale… no co tu wyjaśniać, przecież wszystko jest jasne, jak to działa! Dla Ciebie pewnie tak. Ale ludzie, którzy zapoznają się z Twoją ofertą, mają pewnie mnóstwo pytań. A Ty możesz przekuć je w świetne opisy do postów. Zaczynamy?

Skąd brać pomysły na opis zdjęcia usług na Instagramie? Dobre pytanie. Ponieważ raczej kiepski ze mnie copywriter, do współpracy zaprosiłam Karolinę Bartoszek-Dourado, Biznesową Skrzydłową. W efekcie powstał ten wpis gościnny. I powiem Ci, że wyszła z tego prawdziwa petarda!

Serio. Nie żartuję.

We wpisie znajdziesz 32 (!) pytania, które pomogą Ci napisać świetny opis zdjęcia Twojej usługi na Instagramie. Nieźle, co?

Oczywiście, w miejsce słowa “usługa” możesz podstawić też słowo “produkt”. I efekt też będzie magiczny 😉

Także bez zbędnej zwłoki zapraszam Cię do lektury i mam nadzieję, że z tą ściągą pomysły na opis zdjęcia już nigdy nie będą twoim problemem.

1. Jak to się stało, że zajmujesz się tym, czym zajmujesz?

Czy wiedziałaś od dziecka, kim zostaniesz w przyszłości? Czy po latach uciekłaś z etatu, by zarabiać na swojej pasji? A może kierowała Tobą rodzinna tradycja? Opowiedz swoją historię.

2. Jak wyglądała Twoja ścieżka zawodowa?

Robiłaś małe kroki i rozwijałaś się stopniowo w jednym kierunku czy było dużo niespodziewanych zwrotów akcji? Czy działałaś zawsze w jednej branży, czy masz jakieś cenne doświadczenia także z innych dziedzin? Wykorzystaj swoją historię do stworzenia opisu zdjęcia na Instagramie.

3. Jakie usługi oferujesz?

Opowiedz o tym, co aktualnie znajduje się w Twojej ofercie. Możesz też zaznaczyć, jakie usługi są oferowane sezonowo albo o konkretnych porach dnia… A może nawet bierzesz pod uwagę fazy księżyca? Daj znać swoim odbiorcom.

Instagram w biznesie

4. Skąd pomysł na jakąś konkretną usługę?

Gdzie, kiedy i w jakich okolicznościach wpadłaś na jej stworzenie / zaoferowanie? Kto Cię zainspirował? A może to było coś? Jakaś sytuacja, ważne wydarzenie, stan zdrowia?

5. Jak wyglądała ta usługa wcześniej, a jak wygląda obecnie?

Nasze biznesy ewoluują – być może Twoja oferta również. Jeśli udoskonalałaś swoją  usługę, dokonywałaś zmian w związku z sugestiami klientów lub wzrostem własnych kompetencji – napisz o tym.

6. Ile trwała praca nad dopracowaniem tej usługi?

Nie od razu Kraków zbudowano. Czasami nad jedną usługą można pracować miesiącami albo i latami. Jeśli włożyłaś w jej stworzenie sporo czasu, energii i uwagi, warto to podkreślić w którymś z opisów zdjęcia na Instagramie.

7. Dla kogo jest przeznaczona ta usługa?

Kto jest odbiorcą Twojej oferty? O kim myślałaś, tworząc daną usługę? Komu najbardziej chciałaś pomóc i dlaczego? Czy to jedna grupa podobnych do siebie osób, czy może odbiorcy są bardziej zróżnicowani?

8. Kto najczęściej korzysta z tej usługi?

Kogo najczęściej wspierasz? Komu ta usługa najbardziej pomaga? Kogo przyciąga i dlaczego? Czy może jest jakiś szczególny typ odbiorcy, który poleca Cię dalej i dlatego najwięcej klientów masz jemu podobnych?

9. Jaki problem rozwiązuje ta usługa?

Na jaką potrzebę odpowiada? Jak pomaga i w jakiej sytuacji? Jak szybko? Czy to jeden problem, zespół powiązanych wyzwań, czy może jest przydatna w różnych momentach życia?

10. Jaki nietypowy problem rozwiązała komuś ta usługa?

Czasami bywa tak, że nasza oferta daje radę również w sytuacjach, których nie przewidzieliśmy. Jeśli Twoja usługa pomogła kiedyś komuś, przynosząc niespodziewane skutki, warto o tym wspomnieć w opisie pod zdjęciem na Instagramie.

11. Jakie najmilsze słowa usłyszałaś na temat swoje usługi?

Pozytywne opinie klientów są na wagę złota. Jeśli jakaś informacja zwrotna szczególnie zapadła Ci w pamięć, warto podzielić się z nią odbiorcami. Dobrze jest przy tym choć trochę zarysować kontekst Twojej relacji z jej autorem.

12. Ile razy wykonałaś już daną usługę?

Są ludzie, do których najmocniej przemawiają liczby. Jeśli przeprowadziłaś już 100 konsultacji, ostrzygłaś już 1000 głów, pomalowałaś 10000 paznokci swoich klientów albo osiągnęłaś inny ciekawy próg – pochwal się tym!

13. W jakim najbardziej nietypowym miejscu wykonywałaś daną usługę?

Niektórzy pracują w domu, inni w wynajętym biurze czy lokalu, jeszcze inni – w miejscu wyznaczonym przez klienta. Jeśli zdarzyło Ci się świadczyć swoje usługi gdzieś, gdzie nawet nie spodziewałaś się, że mogłabyś to robić, opowiedz o tym swoim odbiorcom.

14. Jak Twój klient jest chroniony podczas wykonywania usługi?

Wbrew pozorom to nie jest punkt tylko na pandemiczne czasy. Przy korzystaniu z niektórych usług klienci muszą zabezpieczyć się, na przykład wykupując ubezpieczenie. Innym rodzajem zabezpieczenia może być gwarancja satysfakcji. Jeśli Twój klient może się jakoś dodatkowo zabezpieczyć w związku z usługą – warto o tym wspomnieć.

15. Czy i na jakich warunkach oferujesz gwarancję satysfakcji?

Jeśli chcesz dać możliwość zwrotu pieniędzy niezadowolonym klientom, warto dokładnie określić warunki gwarancji. Na przykład okres czasu, w którym może to nastąpić lub udokumentowanie skorzystania z usługi przed rezygnacją z niej. Istnieją kursy, za które  zwrot pieniędzy może nastąpić tylko wtedy, kiedy niezadowolony klient prześle wypełnione ćwiczenia i w ten sposób udowodni, że przerobił materiał przed jego negatywną oceną.

16. Jak można umówić się na usługę?

Skróć swoim klientom drogę do siebie i podaj możliwe kanały umówienia się – np. mail, telefon, adres, WhatsApp itp. Możesz również określić średni czas oczekiwania na wolny termin – to czasem ułatwia podjęcie decyzji.

17. Czy trzeba się jakoś przygotować do skorzystania z usługi?

Jeśli skorzystanie z Twojej oferty wymaga wcześniejszego przygotowania czegokolwiek, koniecznie powiedz o tym swoim klientom. Nie pozwól na to, by byli zaskoczeni, że nie możesz wykonać usługi, bo coś dla nich nie było jasne i czegoś nie dopilnowali.

18. Jak wygląda proces korzystania z danej usługi?

Nie wszyscy klienci muszą wiedzieć, jak dokładnie przebiega usługa. Opowiedz o kolejnych etapach. Jeśli wymagają bardziej szczegółowego opisu, każdemu z nich możesz poświęcić osobny post i opis pod zdjęciem.

19. Czy to jedna usługa na całe życie czy można korzystać z niej wielokrotnie?

Jeśli z usługi korzysta się raczej tylko raz w życiu (jak na przykład z organizacji ślubu przez wedding plannerkę), można opowiedzieć np. o tym, dlaczego tak ważny jest wybór tej właściwej osoby do jej wykonania. Jeśli to usługa powtarzalna, można z kolei napisać o tym, jak często / w jakich odstępach czasu możemy z niej korzystać.

20. Co najbardziej cenią klienci w Twojej usłudze?

Opowiedz o tym, za co najczęściej jesteś chwalona przez osoby, które skorzystały z Twojej oferty. Przy okazji możesz pomyśleć o tym, czy dałoby się zrobić z tego Twój oficjalny wyróżnik!

21. Co sprawia Tobie największą trudność w tej usłudze?

W każdej pracy są trudniejsze momenty – wymagające więcej uwagi, siły, cierpliwości itp. Opowiedz swoim odbiorcom o tym, z jakimi wyzwaniami musisz się mierzyć – i jak sobie z tym radzisz.

22. Co daje Ci najwięcej radości / satysfakcji?

Jaki element Twojej pracy najbardziej Cię cieszy? Sam proces? Sprzedaż? A może reakcje zadowolonych klientów? Podziel się tym, co najbardziej motywuje Cię w Twoim biznesie.

23. Jakie kursy / studia / szkolenia ukończyłaś, żeby oferować tę usługę?

Niektóre usługi wymagają specjalistycznego przygotowania lub nawet wieloletnich studiów. Opowiedz o swojej edukacyjnej ścieżce, pochwal się dyplomami i certyfikatami, zdradź, skąd tyle wiesz i umiesz!

Jak pisać o usługach na Instagramie

24. Czego nauczyło Cię wykonywanie tej usługi dla swoich klientów?

Jakie cenne lekcje i życiowe mądrości przyniosła Ci Twoja praca? Co w Tobie zmieniła? Co chciałabyś przekazać dalej? Możesz spisać swoje przesłanie w formie opisu pod zdjęciem na Instagramie.

25. Co najbardziej Cię zaskakuje podczas wykonywania tej usługi?

Być może mimo upływającego czasu i doświadczenia ciągle jest coś, co Cię w pracy zadziwia? Nadal zdarzają się niespodzianki w pracy z klientami? Opowiedz o tym.

26. Kto testował tę usługę jako pierwszy? I jak poszło?

Wróć do początków – zwłaszcza jeśli nie były idealne. Będą przez to ciekawsze i podkreślą ogrom pracy, który wykonałaś, by być dziś w tym miejscu, w którym jesteś.

27. Jakie uczucia towarzyszą Ci przy wykonywaniu tej usługi?

Radość, ekscytacja, a może nutka strachu o końcowy efekt? Czy zawsze czujesz to samo, czy jest to zależne od klienta? A może do swojej pracy podchodzisz już bez emocji?

28. Jakie są najczęstsze obiekcje przed skorzystaniem z Twojej oferty?

Jeśli często spotykasz się z podobnymi wątpliwościami u potencjalnych klientów, warto je rozwiać publicznie. Czasem ludzie nie zadają sobie trudu, żeby zapytać o coś, co ich niepokoi. Jeśli wyprzedzisz ich obawy, zwiększysz szansę na to, że skorzystają z Twojej oferty.

29. Czy aktualnie trwa jaka promocja / kiedy można się spodziewać promocji?

Podziel się ofertą specjalną – możesz ją ograniczyć do swoich obserwatorów na Instagramie. Opisz dokładnie warunki promocji. Możesz również zapytać, jaki jej rodzaj byłby dla Twoich odbiorców najbardziej atrakcyjny.

30. Czy są jakieś pakiety cenowe?

Jeśli oferujesz pakiety, których zakup jest korzystniejszy do klienta, koniecznie informuj o tym regularnie. To może być na przykład karnet czy abonament na usługę, ale również pakiet usługa + produkt.

31. Czy są jakieś komplementarne usługi lub produkty w Twojej ofercie?

Jeżeli oferujesz produkt, który uzupełnia Twoją usługę (np. specjalna odżywka utrwalająca kolor po przeprowadzonym przez Ciebie farbowaniu włosów czy pasta do zębów po wybielaniu), opowiedz o nim. Pokażesz tym samym, że podchodzisz do wyzwań swoich klientów kompleksowo i dbasz o to, by efekt usługi utrzymywał się jak najdłużej.

32. Jakie inne usługi lub produkty zainspirowała ta usługa?

Podziel się innymi elementami oferty, które są pochodną konkretnej usługi. To mogą być na przykład wersje, które powstały w czasie pandemii – np. usługę offline udało Ci się przełożyć na online. Może to być również opowieść o produkcie, który uzupełnia usługę – jak wyżej.

Pamiętaj o tym, by najważniejszą informację podawać na samym początku. Zadbaj o to, by była widoczna od razu, bez rozwijania opisu!

Skąd brać pomysły na opisy zdjęć dotyczących usług na Instagramie? Podsumowanie

Jeśli wiesz, jakie pytania sobie zadać, pisanie opisów pod zdjęciami usług na Instagramie będzie bułką z masłem. Korzystaj z tej listy za każdym razem, kiedy będziesz potrzebowała szczypty inspiracji. A jeśli wykorzystasz już wszystkie gotowe pomysły – obudź w sobie ciekawość! I zastanów się, o co jeszcze mogliby zapytać Twoi odbiorcy. A może już teraz dopisałabyś jeszcze jakieś pytanie? Podziel się nim w komentarzu!

Autorka wpisu gościnnego jest Karolina Bartoszek-Dourado czyli Biznesowa Skrzydłowa.

Pomaga zrobić fantastyczne pierwsze wrażenie, rozkochać klientów w produktach i usługach, a potem stworzyć z nimi stałe związki (bez rutyny!). Znajdziesz ją na www.biznesowaskrzydlowa.pl.

Instagram w biznesie

Jak widzisz, najważniejsze to mieć pomysł na opis zdjęcia – czyli po prostu mieć jakiś punkt wyjścia. Dlatego mam nadzieję, że ten tekst był dla Ciebie przydatny i pomysły na opis zdjęcia produktowego na Instagramie nie będą już stanowić dla Ciebie problemu.

Przy okazji, może zainteresują Cię też inne teksty z tej tematyki:

 

  • Andrzej Kwaśniewski

    Czy tylko u mnie jest pusta strona bez artykułu?

  • Dopisałabym pokaż śmieszną stronę usługi 😉