Sprawdź bestsellerowe “Korki z Insta: Reels”

logo wild rocks
Jak zwiększyć wskaźnik zaangażowania na Instagramie

Co to jest engagement rate na Instagramie i jak go podnieść w 2020 roku?

Jeśli interesujesz się rozwojem swojego konta na Instagramie, masz aspiracje do tego by zostać influencerką lub planujesz podjąć współpracę z influencerami to napewno zainteresuje Cię temat engagement rate na Instagramie. Dlaczego? Bo dziś to jeden z najważniejszych wyznaczników jakości konta na Instagramie.  

Co to jest engagement rate na Instagramie?

Co to jest engagament rate na Instagramie? To nic innego jak wskaźnik zaangażowania obserwujących, który mówi nam o stosunku liczby komentarzy i like’ów do liczby obserwujących.

W dobie botów, lewych followersów oraz spadających zasięgów Engagament Rate na Instagramie staje się jednym z najważniejszych mierników jakości konta dlatego warto przyjrzeć mu się bliżej.

Gdzie sprawdzić engagement rate?

Zanim zaczniemy mówić o tym co oznacza engagement rate na Instagramie musimy go najpierw zmierzyć.

W tym celu korzystam z dwóch aplikacji:

  • prosty kalkulator wskaźnika zaangnażowania można znaleźć na stronie Phlanx – wystarczy podać nazwę konta na Instagramie które chcemy sprawdzić pod katem wskaźnika zaangażowania.
  • Bardziej rozbudowane statystyki (w tym również dla kont które nie posiadają konta biznesowego na Instagramie), można znaleźć na stronie HypeAuditor

No dobrze – kiedy mamy już cyferki pora zastanowić się co dokładnie za nimi stoi.

Jak czytać wskaźnik zaangażowania?

W newsletterze który dostaję regularnie od aplikacji Plann znalazłam bardzo ciekawą skalę engagement rate na Instagramie, którą chciałabym się z Wami podzielić:

  • 3-6% – średni engagement rate na Instagramie
  • powyżej 6% – bardzo dobry engagement rate (ktoś wspominał coś o szampanie?)
  • engagement rate poniżej 3% został okreslony jako „z potencjałem do poprawy”, czyli raczej bez szału

Od tych wyników są jednak „wyjątki„:

  • Małe/”młode” konta mają zwykle większy wskaźnik zainteresowania, co oznacza że micro inflluencerzy mają zwykle mniejsze, ale za to często bardziej zaangażowane społeczności (więcej na ten temat możecie przeczytać w tym artykule o kampaniach z microinfluencerami).
    Niestety nie mają dużego zasięgu.
  • Z kolei duże/”stare” konta mają potencjalnie większy zasięg na Instagramie, ale za to niższy engagement rate.Dlaczego?Cześć odbiorców przez lata po prostu straciła zainteresowanie tworzonymi przez twórcę treściami – bo obserwującym zmienił się gust, ale też dlatego że twórca zaczął tworzyć content nowego rodzaju. Ale może być też tak, że część z ich followersów nie jest już aktywna na Instagramie: porzucili swoje konta, założyli nowe, odinstalowali aplikację na telefonie…

Co zrobić żeby podnieść swój engagement rate na Instagramie?

Zanim zaczniemy kombinować jak podnieść  engagement rate na Instagramie to zastanówmy się co tak naprawdę mówi nam wskaźnik zaangażowania o danym koncie na Instagramie?

Mówi nam o tym:

  • jak bardzo angażujący jest content tworzony przez dane konto
  • jak głęboka jest relacja między właścicielem konta a jego obserwującymi.
  • czy obserwujący nie trafili na dany profil… przypadkiem.  Na przykład za pomocą botów czy innych nieetycznych praktyk.

Jeśli chcemy podnieść nasz wskaźnik zaangażowania na Instaramie, to musimy skoncentorwać się na tych właśnie elementach.

Twórz interesujący content

Tak, wiem.. powtarzam to do znudzenia, ale ciekawe, zaskakujące zdjęcia które potrafią zatrzymać odbiorcę scrollującego feed, to klucz do budowania zaangażowania. Jeśli zdjęcie nie jest ciekawe, piękne, nie zachwyci mnie czymś, nie przykuje mojej uwagi – to nie zmusi mnie do interakcji…

No chyba że będzie to @caradelevingne, @beyonce albo @mamaginekolog (pozdrawiam!)

Jeśli szukasz pomysłów na ciekawsze zdjęcia zajrzyj do wpisu Skąd brać pomysły na ciekawsze zdjęcia na Instagram?

Co to jest Engagement rate na Instagramie
Jak podnieść Engagement rate na Instagramie i jak go podniesc
Engagement rate na Instagramie jak podnieść wskaźnik zaangażowania na Instagramie

Buduj relacje

O czym jeszcze mówi nam engagament rate? O jakości relacji jaką mamy z naszymi odbiorcami.

  • Czy czują się z nami związani?
  • Czy wiedzą kim jesteśmy?
  • Czy wiedzą co tam się u nas dzieje?

Pomyśl – o ile łatwiej jest Ci skomentować zdjęcie osoby którą znasz i którą lubisz niż zdjęcie jakiejś anonimowej instagramerki? Jeśli z daną osobą łączy Cię jakaś relacja to angażowanie się w tworzone przez nią treści jest dla Ciebie o wiele bardziej naturalne, prawda?

Jak budować relacje?

Jak zatem budować relacje? Napewno nie za pomocą botów.  

  • Najprostszy sposób to samemu wyjść z inicjatywą. Odwiedzaj ludzi którzy interesują się podobną tematyką i zostaw u nich jakiś autentyczny komentarz. I wierz mi – więcej dobrego przyjdzie z tego że skomentujesz czyjeś zdjęcie dłuższym, komentarzem który pokaże Twoje prawdziwe zainteresowanie drugą osobą niż jeśli będziesz siać na prawo i lewo komentarzami w rodzaju „nice pic” czy „amazing!”
  • Drugim narzędziem do budowania takiej naturalnej więzi z odbiorcami (tymi którzy już nas obserwują) jest regularne korzystanie z Insta story. To miejsce gdzie jesteśmy sobą, niewyreżyserowane, bardziej „raw”.I wiesz co? To jest naprawdę fajne.Sama łapię się na tym że inaczej podchodzę do zdjęć osób które pojawiły mi się w Insta story – jakbym widziała zdjęcie kogoś znajomego.

Dbaj o relacje

Na koniec – nie wystarczy że zbudujesz relację – potem musisz jeszcze o nie zadbać.

Odpisuj na każdy komentarz (no chyba że widzisz że to jakiś SPAM), ale staraj się również samej odwiedzać osoby, które regularnie u Ciebie komentują.

Podsumowanie

Dbajmy o nasze engagament rate na Instagramie, bo w dobie spadających zasięgów z czasem stanie się to nasz najważniejszy kapitał jako instagramerów.

A tymczasem do zobaczenia na Insta!

engagement rate na Instagramie
engagement rate na Instagramie
engagement rate na Instagramie

W dobie małych zasięgów i lewych followersów engagement rate na Instagramie jest ważnym miernikiem jakości konta. Dowiedz się co oznacza i jak go podnieść.

11 komentarzy do wpisu: “Co to jest engagement rate na Instagramie i jak go podnieść w 2020 roku?”

  1. SimplyBeautifulpl

    Myślę, że wiarygodność i bycie sobą to podstawa dobrych relacji tutaj na instagramie – ja mam szczęście bo mam świetnych czytelników.
    Ale Twoje wskazówki zawsze pomocne 🙂

    Tulę,
    Weronika

  2. Antonina Titkow

    Wyszło mi, że na moim koncie engagement rate to ponad 23%. To dobrze czy to fake haha?

  3. Kasia Goch

    Ja tam mam engahement rate na poziomie 6,63% ? Lecę po bezalkoholowego szampana ?

  4. Bardzo fajny temat! Ten wskaźnik zaangażowania nie tylko może dać nam lepsze zasięgi itp., ale też sprawić, że prowadzenie profilu to będzie prawdziwa frajda! Jak na razie mam poniżej 1000 followersów, ale jakoś mnie to nie gniecie. Pod zdjęciami też nie mam tryliarda lajków czy komentarzy, ale cieszy mnie, że najczęsciej są to komentarze od osób, które do mnie wracają. To chyba żadna przyjemność mieć pod fotką 100 komentów, z czego 50% lub więcej to coś w stylu „nice pic!” lub „ale ładne zdjęcie, zapraszam do mnie” 😉 Dlatego tym bardziej zamierzam się jeszcze bardziej postarać, a Ty też przyłożyłaś do tego swoją rękę, bo sprawdziłam swój engagement rate i wynik jest co najmniej motywujący! <3

  5. Cześć Ola, możesz podać źródło tych danych procentów z Plann’u? jakiś link do artykułu, thx!

    1. Te dane pojawiły się w newsletterze aplikacji plann. Pisałam do nich żeby napisali o tym artykuł żbey można było normalnie podlinkować, ale bez sukcesów.

      1. Dziękuje za odpowiedź, jeszcze jedna rzecz mnie nurtuje, próbowałam do tego dotrzeć ale bez skutku, taki kalkulator jak np na Phlanx nie pokazuje za jaki okres pokazuję ten wskaznik, wiec jak prowadzi się jakis statystyki to ciezko odniesc to do konkretnego miejsca w czasie, czy sie myle i czegoś nie zauwazylam?

  6. Małgorzata Mierzejewska

    Myślałam, że zaangażowanie mam marne i muszę coś zmienić, ale po przejrzeniu tych kalkulatorów zaangażowanie wynosi u mnie ok 10%, a konto mam od 2014, a fotograficznie prowadzę je od 2017, czyli chyba muszę popracować na tagami i stories ?

  7. Karolina Lasota

    Według jednego z podanych przez panią testów mój Instagram ma ten wskaźnik na poziomie 41%, czy to jest możliwe?

Komentowanie zostało wyłączone.

Scroll to Top