Hashtagi na Insta 2020

Hashtagi na Insta to niezwykle nośny temat na Instagramie. Można nawet powiedzieć, że Instagram ogarnęła jakaś hashtagowa gorączka. I dobrze – w końcu hashtagi są świetnym sposobem na to, żeby dotrzeć z naszymi treściami do nowych obserwujących. Jednak jak w przypadku każdego narzędzia,  trzeba jeszcze wiedzieć jak mądrze z nich korzystać. 

Ponieważ wciąż macie wiele pytań związanych z hashtagami na Insta, postanowiłam napisać ten tekst w stylu “pytań i odpowiedzi” – dzięki temu będzie Wam łatwiej znaleźć interesujący fragment.

Spis treści tekstu “Hashtagi na Insta”

  1. Skąd się wzięły hashtagi
  2. Jak działają hashtagi na Instagramie?
  3. Jak najlepiej używać hashtagów na insta?
  4. Jaka liczba hashtagów na insta jest optymalna?
  5. Skąd brać hashtagi na Instagramie?
  6. Jak dobierać hashtagi na Insta?
  7. Czy hashtagi na Instagramie rzeczywiście działają?
  8. Czym są hashtagi kont repostujących?
  9. Co się stanie jeśli użyję więcej niż 30 hashtagów pod zdjęciem?
  10. Dlaczego najpopularniejsze hashtagi na Instagramie nie działają?
  11. Top hashtagi na Instagramie
  12. Czy małe konta powinny używać tylko małych hashtagów na Instagramie?
  13. Zbanowane hashtagi na Instagramie
  14. Jak sprawdzić czy hashtagi nie są zbanowane?

Skąd się wzięły hashtagi na insta? 

W social mediach hashtagi pojawiły się najpierw na twitterze. Co ciekawe – wyszły od samej społeczności, a dopiero z czasem twitter zaadaptował je jako narzędzie do przeszukiwania treści  oraz do pokazywania aktualnych trendów tego o czym najchętniej “ćwierkają” internauci.

Z czasem hashtagi zostały zaadaptowane przez inne platformy społecznościowe jak Instagram, Facebook czy Google+ (R.I.P.)

Jak działają hashtagi na Instagramie? 

Hashtagi służą do przeszukiwania treści na Instagramie. Wyszukiwarka na Instagramie przeszukuje 4 typy informacji:

  • nazwy użytkowników (@nazwa.uzytkownika)
  • nazwę (Nazwa Konta | krótki opis)
  • lokalizacje
  • hashtagi
hashtagi na insta

Dlatego z perspektywy wyszukiwarki na Instagramie nie ma znaczenia ile i jakie treści wrzucisz w opisie zdjęcia.

Dla wyszukiwarki i tak będą się liczyć tylko hashtagi (czy to w opisie zdjęcia czy te dodane przez Was w komentarzu) i lokalizacja dodana do zdjęcia.

Jak najlepiej używać hashtagów na insta? 

Hashtagi służą do kategoryzowania treści.

Mają pomagać użytkownikom znajdywać treści a twórcom treści – dać się znaleźć.

Dlatego dobierając hashtagi na Instagramie powinniśmy brać pod uwagę, jakich treści mogą szukać ludzie do których chcemy dotrzeć.

najpopularniejsze hashtagi
Jeśli interesowaliście się kiedyś tematyką SEO, to powinniście zauważyć analogię między hashtagami, a frazami kluczowymi pod które pozycjonuje się teksty na stronach internetowych. Tak jak strony pozycjonuje się na konkretne treści, tak samo można pozycjonować posty na Instagramie na konkretne frazy, używając właściwych hashtagów.

 

Jaka liczba hashtagów na insta jest optymalna? 

Instagram pozwala umieszczać maksymalnie 30 unikalnych hashtagów pod zdjęciami, jednak w Internecie co i rusz pojawiają się plotki o “najlepszej liczbie hastagów”. A to słyszę o 11 hashtagach, a to o 3…

Wiarygodność tych plotek (niczym sensacyjne doniesienia z Pudelka), jest zwykle wzmacniana przez autorytet kogoś z Facebooka czy Instagrama, który przy tej czy innej okazji zdradza, że najlepszą liczbą hashtagów na Instagramie jest X.

Zwykle dzieje się to gdzieś w kuluarach, na jakimś szkoleniu. Czekam na historię, gdzie “najlepsza liczba hashtagów” zostanie wyjawiona…. w sypialni! 😉

Po cichu podejrzewam, że pracownicy Instagrama mają z tych wszystkich plotek niezły ubaw…Może kiedyś powstanie książka, w której podczas wywiadu rzeki anonimowy pracownik Instagrama wyjawi wszystkie instagramowe top secret, niczym były agent wywiadu albo lokaj jej Królewskiej mości? To byłby bestseller 🙂

A tymczasem…

Nikt nikomu nie zabroni używać mniej niż 30 hashtagów. Ja jednak proponuję używać 30 – po co samemu ograniczać sobie zasięg zdjęcia? Jeśli przyjmiemy, że hashtagi są jak darmowa reklama na Instagramie, to po co mielibyśmy ograniczać jej zasięg używając 3 reklam zamiast 30?

Żeby lepiej to wyjaśnić posłużę się tu analogią losów na loterię, którą usłyszałam od Glorii z konta @gloria_zk :

Jeśli możesz wziąć 30 losów na loterię to czemu miałabyś zmniejszać swoje szanse i brać ich 7 albo 11?

Trudno się z tym nie zgodzić, prawda?

A zgodność z tematyką?

Oczywiście – hashtagi muszą być zgodne z tematyką zdjęcia. Jeśli mamy 20 hashtagów, i brakuje nam pomysłu na kolejne, to dajmy już te 20.

Ale z reguły znalezienie 30 odpowiednich hastagów sprowadza się do zrobienia solidnego researchu i odrobiny kreatywności. Jeśli nie masz czasu sama szukać hashtagów możesz też skorzystać z Pomocników Instagramerki.

Skąd brać hashtagi na Instagramie? 

Po pierwsze – możemy podglądać jakich hashtagów używają inni twórcy z danej kategorii tematycznej.

Po drugie – możemy korzystać z podpowiedzi Instagrama dotyczących hashtagów (w aplikacji wchodzimy w dany hashtag i sprawdzamy jakie hashtagi podpowie nam Instagram w sekcji “powiązane”).

Istnieją też takie narzędzia jak Instavast, TagsFinder czy IqHashtags które pozwalają szukać hashtagów na Instagramie dla wybranych słów kluczowych. Pamiętajcie jednak, że taką spreparowaną listę hashtagów należy jeszcze przejrzeć ręcznie – zwykle te narzędzia nie opierają się na kontekście tylko na słowach kluczowych. W efekcie można się bardzo zdziwić jakie przedziwne zdjęcia kryją się pod takimi hashtagami 😉

Jeśli nie masz czasu sama szukać hashtagów możesz też skorzystać z Pomocników Instagramerki w których znajdziesz obszerne zestawy hashtagów, konta repostujące oraz inspiracje dla wybranych kategorii tematycznych.

Jak dobierać hashtagi na Insta? 

W skrócie, hashtagi których używamy na Instagramie powinny być:

  • dobrze dobrane do tematyki zdjęcia,
  • nie za duże
  • nie za małe
  • bezpieczne (czyli nie być zbanowane)

Strategii dobierania hashtagów na Instagramie poświęciłam cały obszerny wpis “Jak dobierać hashtagi na Instagramie?

O co tyle hałasu? Czy hashtagi na Insta rzeczywiście działają? 

Tak, dzialają. Ciekawe i estetyczne zdjęcia + dobrze dobrane hashtagi potrafią robić naprawdę fajne zasięgi na Instagramie (i przyciągać nowych obserwujących).

Najlepiej zresztą zobaczyć to na przykładzie – to statystyki kilku zdjęć z mojego konta na Instagramie:

jak zwiekszyc zasiegi na Instagramie
jak zwiekszyć zasięgi na Instagramie
hashtagi na Instagramie

Jak widać jest o co powalczyć, prawda?

Co wpływa na zasięgi z hashtagów na Instagramie

  • Po pierwsze – na zasięg zdjęcia z hashtagów wpływa to, czy ludzie w ogóle szukają danego zdjęcia na Instagramie? Jeśli hashtag jest słabo wyszukiwany, to siłą rzeczy mniej osób przegląda treści dla danego hashtagu.
  • Po drugie – na zasięgi z hashtagów na insta wpływa to jakie zaangażowanie wzbudza zdjęcie wśród osób, które przeglądają dany hashtag (nie mylić z interakcjami w jakie wchodzą ze zdjęciem nasi obserwujący widząc je w feedzie). Czy przeglądając hashtag wchodzą w zdjęcie? Czy je zapisują? Czy je komentują? Czy je przesyłają dalej (albo udostępniają w IS)? Jeśli tak, to zdjęcie ma szansę utrzymywać się wysoko dla hashtagu, a potem może nawet zacząć wyświetlać się w feedzie osobom, które dany hashtag obserwują.

Na ten drugi czynnik zwróciła moją uwagę @babie_lato – wcześniej sądziłam, że kluczowe jest ogólne zaangażowanie jakie wzbudza zdjęcie, a nie jakie zaangażowanie wzbudza bezpośrednio w feedzie hashtagu. Jednak ta teoria doskonale tłumaczy dlaczego niektóre zdjęcia, które wzbudzają duże i autentyczne zaangażowanie naszych obserwujących (bo temat, bo zdjęcie, bo opis), tak kiepsko radzą sobie w hashtagach.

Czym są hashtagi kont repostujących? 

Konta repostujące to konta, które udostępniają zdjęcia innych użytkowników na swoim koncie, zamiast tworzyć własne zdjęcia. Są jak wystawa malarstwa, gdzie pokazywane są prace różnych artystów z podobnej tematyki.

I te konta repostujące często mają jakiś swój hashtag, którego użycie jest warunkiem udostępnienia zdjęcia.

Po co konta repostujące tworzą swoje hashtagi na insta?

  • Po pierwsze – łatwiej jest im szukać zdjęć do repostu.
  • Po drugie – w ten sposób konta te zabezpieczają się na wypadek ewentualnych nieprzyjemności  z tytułu bezprawnego wykorzystania cudzego zdjęcia na ich profilu. Oczywiście od strony prawnej nie ma to żadnego znaczenia, ale instagramowa netykieta przyjmuje, że użycie hashtagu i oznaczenie danego konta jest jak wyrażenie zgody na repost zdjęcia.

Swoją drogą – konta repostujące to świetny sposób na dotarcie ze swoimi zdjęciami do nowych obserwujących. Więcej o kontach repostujących możesz przeczytać we wpisie Co to są konta repsotujące i jak je znaleźć?

Co się stanie jeśli użyję więcej niż 30 hashtagów pod zdjęciem? 

Jeśli użyjesz więcej niż 30 unikalnych hashtagów w opisie zdjęcia, to zdjęcie doda się bez opisu zdjęcia.

Co ciekawe – kiedyś powtórzenie tego samego hashtagu w opisie również skutkowało “wyparowaniem” całego opisu zdjęcia. Teraz wszystko wskazuje na to, że to obostrzenie zostało zdjęte, i jeśli nawet przypadkowo dodacie ten sam hashtag 2 razy, to opis zostanie. Pytanie jednak, czy powtórzenie hashtagu nie wpływa na widoczność zdjęcia pod hashtagami?

Ostatnio przez pomyłkę dodałam dwa razy ten sam hashtag w opisie zdjęcia – i to zdjęcie nie miało w ogóle zasięgu z hashtagów (pozycja “hashtagi” nie pojawiła się w ogóle w statystykach zdjęcia). Jednak tu mam zbyt mało danych żeby wypowiadać się na ten temat. 

Powtórzone hashtagi nie liczą się do limitu 30 hashtagów (liczy się pierwszy, ale ten powtórzony już nie).

Dlaczego najpopularniejsze hashtagi na Instagramie nie działają? 

Z najpopularniejszych hashtagów na Instagramie jest mało pożytku.

Po pierwsze – ilość treści które pojawiają się pod tymi hashtagami jest ogromna – w efekcie zdjęcia szybko spadają w dół w feedzie dla danego hashtagu, przysypane nowymi zdjęciami.

Po drugie – kto przy zdrowych zmysłach szuka na Instagramie treści #love, #me albo #tbt ? Chyba tylko boty, które wykazują niezdrowe zainteresowanie “najpopularniejszymi hashtagami na Instagramie”.

Dlatego naprawdę nie warto marnować czasu i energii na “najpopularniejsze hashtagi na Instagramie”.

Top hashtagi na Instagramie 

Podobnie jak w przypadku “najpopularniejszych hashtagów na Instagramie” nie polecam szukać ani tym bardziej używać “top hashtagów na Instagramie”.

Ale można zauważyć pewne tendencje w wyszukiwaniach treści na Instagramie, co ma też odzwierciedlenie w liczbie wyświetleń z hashtagów w statystykach kont firmowych. Obecnie jedne z najbardziej popularnych kategorii na Instagramie to wnętrza, jedzenie, beauty… Słowem wszystko to czego rzeczywiście możemy aktywie szukać na Instagramie (zamiast na przykład na Pintereście).

Czy to oznacza, że masz zacząć używać hashtagów kulinarnych do zdjęć, które nic wspólnego z jedzeniem nie mają?

Absolutnie nie!

Instagram nie jest głupi i udoskonala technologię pozwalającą na rozpoznawanie obrazu. Dlatego hashtagi powinny być zawsze dobrze dobrane tematycznie do zdjęcia (choć już niekoniecznie do opisu).

Czy małe konta powinny używać małych hashtagów? 

Jeszcze w 2018 roku panowało przekonanie, że wielkość użytych hashtagów powinna być dobrana do wielkości konta (też tak myślałam!).

Jednak ten argument łatwo obalić wchodząc w pierwszy lepszy duży hashtag (proszę, zrób to choćby i teraz). Założę się, że wśród “najpopularniejszych” zdjęć dla danego hashtagu znajdziesz zarówno małe jak i duże konta.

Szok, co?

Wielkość hashtagów powinna być dobierana do “mocy” zdjęcia. Jeśli zdjęcie jest świetne, i z miejsca przyciągnie uwagę odbiorców w feedzie hashtagu, to można zaryzykować większy hashtag. Ale jeśli zdjęcie jest “ok”, ale może bez efektu “wow”, to może lepiej jednak uderzyć w mniejsze hashtagi.

Jak stwierdzić czy zdjęcie jest “mocne”?

No cóż. Tu wchodzi kwestia wyczucia i doświadczenia. Setek opublikowanych (i obejrzanych!) zdjęć, uważnej obserwacji reakcji użytkowników i umiejętności wyciągania wniosków.

Dlatego sądzę, że stwierdzenie “duże konta powinny dobierać duże hashtagi” ma pewien sens. Duże konta mają zwykle dłuższą historię na Instagramie, większe doświadczenie w robieniu zdjęć i lepiej wyczuwają co się podoba czy lepiej klika na Insta.

Ale to “tylko” tyle (albo “aż” tyle).

Zbanowane hashtagi na Instagramie 

Cześć hashtagów na Instagramie została całkowicie zablokowana, a część została “jedynie” zbanowana – można więc powiedzieć, że rozróżniamy hashtagi zbanowane “na twardo” i na “miękko”

Rodzaje zbanowanych hashtagów

Hashtagi zbanowane “na twardo” to hashtagi poważnie naruszające regulamin Instagrama – to hashtagi których de facto nie ma na Instagramie i ich treść jawnie wskazuje na treści pornograficzne, rasistowskie czy np. związane z szerzeniem przemocy (na grafice zaznaczone na czerwono)

Hashtagi zbanowane “na miękko” też naruszają regulamin, ale są do pewnego stopnia widoczne na – Instagram ukrywa treści dla danego hashtagu dopiero po około 30 zdjęciach (w przeciwieństwie do hashtagów zbanowanych “na twardo”, których nie da się nawet podejrzeć, bo na Insta pojawi nam się komunikat, że dana strona nie istnieje).

To, że hashtag trafił na listę zbanowanych hashtagów, nie oznacza jeszcze, że trafił tam na zawsze. Hashtagi zbanowane “na miękko” są zablokowane czasowo. Np. hashtag #books, który długo nosił piętno zbanowanego hashtaga został jakiś czas temu odblokowany.

Jak sprawdzić czy hashtagi nie są zbanowane? 

Hashtagi można sprawdzić w kilku narzędziach do monitoringu. W ostatnim czasie najpopularniejszym narzędziem jest IqHashtag. W wersji darmowej, bez rejestracji użytkownika, można sprawdzić w nim jednorazowo sprawdzić do 40 hashtagów.

Jednak jest jedno ale – to  narzędzie nie radzi sobie z hashtagami które mają podkreślnik, i dzieli je na dwa hashtagi – wtedy musimy taki hashtag sprawdzić ręcznie.

Jak z kolei sprawdzić hashtag ręcznie? Wystarczy wpisać go w wyszukiwarkę, i sprawdzić czy po kilku scrollach nie pojawi nam się komunikat, że treści dla danego hashtagu zostały zablokowane (w przeglądarce – bo w aplikacji trzeba sprawdzić w tym celu sekcję “najnowsze”).

Dodatkowa wskazówka: zbanowanych hashtagów nie można obserwować.

Hashtagi na Insta – podsumowanie 

Coraz więcej osób na Instagramie widzi, że wszelkie drogi na skróty, i korzystanie z botów czy programów do “automatyzacji interakcji na Instagramie” to tak naprawdę droga donikąd. Dlatego szukamy innych rozwiązań, a remendium na bieżącą sytuację mają być hashtagi na Instagramie.

I rzeczywiście – prawda jest taka, że nawet najlepsze zdjęcia będą miały na Instagramie pod górkę jeśli nie damy im odpowiedniego wsparcia za pomocą hashtagów.  Niemniej warto pamiętać, że nawet najlepszy zestaw hashtagów nie pomoże, jeśli nasze zdjęcia nie będą ciekawe i estetyczne.

Najpierw content, potem strategia.

A tymczasem, do zobaczenia na Insta

Pozdrawiam
Ola Foryś |@wild.rocks

 

  • To ja mam pytania o dwie sprawy. 🙂 Czy na pewno hashtagi w komentarzu mają takie same zasięgi jak te w opisie? Czy to prawda, że zdjęcia z wklejonymi opisami i hashtagami mają mniejsze zasięgi?

    • Też chciałabym to wiedzieć, bo robię obie rzeczy. Korzystam z Planoly i nie ukrywam, że możliwość przygotowania sobie opisów wcześniej jest bardzo wygodna i niezbyt chciałoby mi się potem je przepisywać. I zastanawiam się jak to rzekome zmniejszanie zasięgów kontom, które wklejają opisy i hashtagi ma się do kont wielkich marek, gdzie content jest planowany tygodnie, jak nie miesiące do przodu, bo wydaje mi się, że nikt tego nie przepisuje w aplikacji przed publikacją.

  • Olu, będziemy wdzięczni za info o opisach ‘kopiuj-wklej’ 🙂