Jak dobierać hashtagi na Instagramie w 2019 roku?

Wybierasz zdjęcie, poprawiasz je w aplikacji, nakładasz filtr. Dodajesz opis i… stajesz nagle przed pytaniem – jakie dobrać hashtagi? Ale przecież zdjęcie już czeka, opis iskrzy humorem – więc dodajesz kilka hashtagów na chybił trafił z tego co podpowiada Ci Instagram. A potem dziwisz się dlaczego pod Twoim zdjęciem znowu jest taki słaby ruch. Pora to w końcu zmienić i nauczyć się jak dobierać hashtagi na Instagramie.

Nie wiem czy zauważyłaś, że Instagram wprowadził ostatnio małą, prawie niezauważalną zmianę w wyświetlaniu hashtagów – główny strumień zdjęć rozdzielił na “najważniejsze” i “najnowsze” – przy czym domyślnym widokiem są “najważniejsze” zdjęcia, czyli te, które się wybiły. Zmiana pozornie niewielka, ale myślę że to ona właśnie stoi za kolejnym spadkiem zasięgów który mogłaś odnotować w kwietniu (2018 roku). Dlatego wiedza jak dobierać hashtagi do zdjęć na insta stała się jeszcze bardziej istotna – szczególnie dla zasięgów Twoich zdjęć na Instagramie.

Jak dobierać hashtagi na Instagramie w 2019 roku?

Do czego służą hashtagi? Do wyszukiwania zdjęć o konkretnej tematyce. My – jako Twórcy – powinniśmy dodawać  hashtagi które ułatwia ludziom wyszukiwanie nas. Problem w tym, że ludzi którzy chcą osiągnąć ten sam efekt może być baaaardzo dużo.

Dlatego dodając hashtagi trzeba zwracać uwagę na to, żeby hashtagi były dopasowane do tematyki, nie za duże, nie za małe i bezpieczne.  

Hashtagi powinny być dopasowane do tematu zdjęcia

Wyobraź sobie że jesteś w aptece. Prosisz żeby ekspedientka pokazała Ci jakie mają lekarstwa na chrypkę, a ona przynosi Ci trzy różne syropy i bułkę z serem. Popatrzysz na nią dziwnie, i albo wyjdziesz z apteki albo skoncentrujesz się na syropach, a bułkę zostawisz w spokoju.

Trochę podobnie jest z hashtagami. Jeśli hashtag nijak nie pasuje do tematyki zdjęcia, to zdjęcie śmignie niezauważone* przez feed danego hashtagu.

*Albo zostanie zauważone przez kogoś kto uzna że dane zdjęcie nie powinno wyświetlać się w ramach danego hashtagu i zgłosi to do Instagrama za pomocą opcji “nie wyświetlaj dla danego hashtagu”

Jeśli się dobrze zastanowić – to jest właśnie powód dla którego Instagram wprowadził zmianę w wyświetlaniu hashtagów. Użytkownicy zaśmiecali feed hashtagów niezwiązanymi z tematem hashtagu zdjęciami.

Zamiast walczyć z wiatrakami Instagram wprowadził samoregulujące rozwiązanie w postaci “najważniejszych” i “najnowszych” zdjęć dla danej kategorii. Niech ludzie sami zadecydują czy dane zdjęci rzeczywiście pasuje im w tej kategorii czy nie – a wyznacznikiem będzie poziom ich zaangażowania pod zdjęciem.

Hashtagi nie powinny być “za duże”

Kiedyś modne było dodawanie do zdjęć “najpopularniejszych hashtagów na Instagramie”. W Internecie wciąż zresztą wiszą listy z najpopularniejszymi hashtagami. Jednak takie podejście nie przyniesie Ci dziś spektakularnych rezultatów.

Dlaczego nie warto używać dużych hashtagów?

  • Liczba zdjęć pod takimi hashtagami w sekcji “najnowsze” przyrasta w szalonym tempie – Twoje zdjęcie zniknie ludziom z radaru zanim zdąży się tam zadomowić.
  • Nikt przy zdrowych zmysłach nie szuka już zdjęć dla hashtagów #love, #beautiful –  pomyśl sama jak przeszukujesz Instragam albo w ogóle Internet; nadmiar zdjęć powoduje, że trzeba szukać coraz bardziej precyzyjnie żeby znaleźć ciekawe i użyteczne treści.

Jaka jest więc maksymalna wielkość hashtagów? Kiedyś według opinii ekspertów uznawało się, że hashtagi nie powinny być większe niż 500 tys. – jednak w obliczu ciągłych zmian na Insta uważam, że trzeba maksymalną wielkość hashtagów dobierać pod siebie: pod wielkość konta i poziom zaangażowania obserwujących. Może się więc okazać, że Twój maksymalny próg to 250 tys. a może być to milion. Odradzałabym jednak eksperymenty z hashtagami idącymi w miliardy.

Hashtagi nie powinny być “zbyt małe”

Jeśli hashtag jest zbyt mały to prawdopodobnie mało osób jeszcze z niego korzysta – i co ważniejsze dla nas –  mało osób go szuka.

Od dwóch powyższych reguł istnieją wyjątki, które uzasadnia cel użycia hashtagu

  • hashtag może być związany z marką, i być warunkiem do udostępnienia zdjęcia przez markę (np. taką politykę ma Daniel Wellington); naszym nadrzędnym celem jest więc udostępnienie zdjęcia przez markę, a nie budowanie zasięgu za pomocą hashtagu;
  • hashtag może być też związany z jakąś społecznością (#flatlyforever, #tv_living, #rsa_ladies ) – tutaj celem jest nie tylko dotarcie do ludzi zainteresowanych tematyką ale również udostępnienie naszego zdjęcia;
  • hashtag może być związany z jakimś krótkoterminowym wydarzeniem, konkursem lub akcją na Instagramie. Przykłady? Weekend Hashtag Project – czyli cotygodniowa akcja Instagrama – tu użycie hashtagów nie przekracza 10 tys, a mnóstwo osób zainteresowanych tą akcją szuka ich każdego weekendu.

Oczywiście – można powiedzieć że mały hashtag będzie trafiać precyzyjnie w daną grupę docelową. Pytanie tylko czy grupa docelowa rzeczywiście wie o tym hashtagu i będzie szukać po nim szukać treści na Instagramie 🙂 Niemniej – zawsze warto eksperymentować.

Jakie hashtagi są zatem najlepsze w 2019 roku?

Na poczatku 2018 roku za optymalne uważało się hashtagi z przedziału 250-500 tys. Ale na początku 2019 roku, w obliczu kolejnych zmian na Instagramie (zmiany wyświetlania hashtagów i kolosalne spadki zasięgów), sugeruję eksperymentować i sprawdzać z jakimi hashtagami uzyskujemy najlepsze rezultaty.

Jak to sprawdzić? Najlepiej efekty działania naszych hashtagów widać dzieki wykorzystaniu funkcji konta firmowego. Nowa aktualizacja (którą mają już niektórzy posiadacze kont firmowych) pozwala również uzyskać informację, które hashtagi przyniosły nam najlepsze zasięg.

Czy to już wszystko? Nie – jest jeszcze jedna rzecz na którą powinnaś zwrócić uwagę dodając hashtagi do zdjęć na Instagramie.

Inne artykuły o Instagramie które mogą Cię zainteresować:

Hashtagi muszą być bezpieczne

Ze względu na nadużycia społeczności Instagram zablokował niektóre hashtagi a część wręcz usunął. Nie używaj takich hashtagów bo mogą one skutkować karami od instagrama

Co to znaczy w praktyce? – ktoś kto Cię nie obserwuje nie zobaczy Twoich zdjęć pod hashtagami, które wykorzystałaś w opisie zdjęcia. Dla obcych ludzi stajesz się niewidzialny i jeśli ktoś nie jest twoim obserwatorem, to raczej już nie trafi na Instagramie na Twoje zdjęcia (chyba że np. udostępni Cię inna osoba)

Jak sprawdzić czy dany hashtag został zbanowany?

Zbanowanych hashtagów nie można obserwować.

Z k0lei w przeglądarce po wyszukaniu zablokowanego hashtagu po kilku zdjęciach pojawia się komunikat:

“Ostatnie posty z [#nazwa hashtagu] są obecnie ukryte, ponieważ społeczność zgłosiła zawartość, która może być niezgodna z zasadami społeczności Instagramu”

Lista zbanowanych hashtagów  ciagle się zmienia, dlatego warto regularnie robić audyt hashtagów których używacie.

Przykłady zbanowanych hashtagów możecie znaleźć tutaj

Podsumowując – jak dobierać hashtagi w 2019 roku?

  • hashtagi nie powinny być ani za duże, ani za małe;
  • powinny być zgodne z tematyką zdjęcia;
  • muszą być bezpieczne

Po co tak się starać przy dobieraniu właściwych hashtagów na Instagramie?

A teraz pora na creme de la creme tego wpisu.

No bo właściwie po co tak się starać żeby dobierać jak najlepsze hashtagi na Instagramie?

Żeby zwiększyć zasięgi Twoich postów na Instagramie i dotrzeć z nimi do właściwych odbiorców, których naprawdę zainteresują Twoje treści.  

Zobaczmy jak to wygląda na przykładzie (tu sięgam do statystyk z mojego konta na Instagramie):

jak zwiekszyc zasiegi na Instagramie
jak zwiekszyć zasięgi na Instagramie
hashtagi na Instagramie

Całkiem ok, prawda?

Przy czym należy pamiętać, że nawet najlepszy zestaw hashtagów nie pomoże jeśli same zdjęcia nie będą ciekawe i estetyczne.  Ale z drugiej strony – bez właściwych hashtagów nawet najlepsze zdjęcia będą miały ostro pod górkę, żeby przebić się na Instagramie. 

Wiecie, tak tylko piszę, jakby ktoś zapomniał 😉

Gotowe zestawy hashtagów:

Żeby ułatwić Ci nieco dobieranie właściwych hashtagów przygotowałam “Pomocniki Instagramerki” z  sześciu podstawowych kategorii: jedzenie, wnętrza, podróże, flatlay, bookstagram i macierzyństwo.

Pomocniki Instagramerki

Nie masz czasu sama szukać zestawów hashtagów czy kont repostujących z Twojej kategorii?

Skorzystaj z “Pomocników Instagramerki”

SPRAWDŹ  
jak zwiekszyc zasiegi na instagramie

Każdy z sześciu “Pomocników…” zawiera materiały dopasowane do konkretnej kategorii tematycznej, dzięki czemu nie musisz płacić za coś, czego nie potrzebujesz. Powiem więcej – zanim kupisz “Pomocnik…” możesz najpierw przetestować “demo” hastagów i pobrać mój Darmowy Insta Poradnik, w którym znajdziesz między innymi 10 prostych zestawów darmowych hashtagów dla kategorii macierzyństwo, wnętrza, jedzenie, książki, beauty, lifestyle i innych.

Hashtagowe Tips & Tricks

Na koniec kilka prostych wskazówek które pomogą Ci jeszcze lepiej korzystać z przygotowanych przeze mnie zestawów hashtagów.

Twórz własne zestawy hashtagów

Twórz gotowe zestawy hashtagów aby ułatwić sobie życie i nie robić pogłębionego researchu za każdym razem gdy chcesz dodać zdjęcie. Jest tylko jedno ale…

Nie używaj ciągle tych samych hashtagów

Używanie ciągle tego samego zestawu hashtagów może zostać negatywnie odczytane przez Instagram (przypominasz wtedy robota-spamera który wrzuca te same zdjęcia z tymi samymi hashtagami).

Dlatego najlepiej jest zrobić sobie 2-3 zestawy dla każdego tematu. Mieszaj, mixuj, zmieniaj i testuj.

Max 30 hashtagów na raz

Instagram pozwala na dodawanie 30 hashtagów więc dodawaj 30. Czy to w komentarzu, czy w opisie głównym zdjęcia – nie ma to znaczenia, grunt żeby nie przekroczyć 30 hashtagów (jeśli do opisu zdjęcia dodasz więcej niż 30 unikalnych hashtagów wtedy nie doda nam się opis do zdjęcia i fotka pójdzie w świat bez opisu)

Skąd jeszcze brać pomysły na hashtagi w 2019 roku?

Poza wyszukiwaniem haseł bezpośrednio przez loopkę w Instagramie zachęcam Cię do podglądania hashtagów, których używają inne osoby, które publikują zdjęcia o tej samej tematyce. W ten sposób możesz trafić na naprawdę ciekawe hashtagi na które w życiu byś nie wpadła gdybyś szukała ich ręcznie przez wyszukiwarkę.

Możesz też pobrać gotowe zestawy, które przygotowałam dla 10 najpopularniejszych* tematów klikając tutaj.

*zapotrzebowanie na dany temat mierzyłam w ramach mini ankiety na Instagramie

I to by było na tyle.

Ściskam,

Ola | @wild.rocks

Cześć!

Jestem Ola a to mój “dziki” blog Wild Rocks

Rozgość się wygodnie bo możliwe, że spędzisz tu całkiem sporo czasu – na blogu znajdziesz sporo artykułów na temat Instagrama ale też dużo darmowych materiałów do pobrania – w tym plannery, tapety na telefon czy kalendarz do druku na 2019 rok.

Bywam też w różnych innych miejscach w sieci, ale najczęściej spotkasz mnie na Instagramie

ODWIEDŹ MNIE NA INSTAGRAMIE

Wild rocks blog o instagramie

  • Ania Słupczyńska

    Dlaczego jeśli zdjęć z jakimś hashtagiem jest mało to zakłada się, że mało osób ich szuka? A jeśli hashtag jest duży to zakłada się, że dużo ludzi go wyszukuje?

    • Hej. Dzięki za komentarz. A odpowiadając na pytanie – to nie do końca działa w ten sposób. Mały – to znaczy że mało osób go używa, więc mniej osób kliknie z opisu czyjegoś zdjęcia żeby go sprawdzić, mniej osób go obserwuje (bo po co skoro pojawia się pod nim mało zdjęć).

      Logicznie myśląc – jeśli interesuje mnie jakaś konkretna tematyka, szukając treści raczej wybiorę hashtag który 100 tys zdjęć niż taki który ma ich 100 – bo gwarantuje to większą różnorodność treści. Ale! Z drugiej strony nie wybiorę hashtagu który ma 100 mln użyć, bo tam spodziewam się strasznej sieczki – i szkoda mi czasu na przeglądanie zdjęć związanych z tym hashtagiem.

      Wyjątek stanowią hashtagi które wygenerowała społeczność np. skupiona w okół jakiegoś influencera. Takim przykładem były w tym roku hashtagi z serii #mycreativesummer którą animowało kilka dużych influencerek z UK – i mimo że każdy hashtag miał raptem ok 2 tys użyć, to jestem przekonana że były całkiem zasięgowe i dużo osób skupionych wokół tych dziewczyn je sprawdzało.

  • Paulina Mojsak

    W swoim poradniku napisałaś, że planowanie postów jest super, natomiast automatyczna publikacja już nie, ponieważ te posty mają mniejsze zasięgi. Czym się różnią te pojęcia?

    • Cześć Paulina.
      Czym innym jest zaplanować sobie siatkę i poukładać sobie zdjęcia w jakiej mają iść kolejności, a czym innym jest automatyzacja publikacji, gdzie aplikacja publikuje zdjęcie w naszym imieniu. Mam nadzieję, że udało mi się to wyjaśnić.

  • Karolina

    jestem w totalnym szoku ze tagi ktore uznawane sa za naprawde normalne, np Easter – wielkanoc sa zakazane. dziekuje za wytlumaczenie tylu ciekawych rzeczy. niby ogladnelam to kilka miesiecy temu na insta story, ale jednak jak sie do mnie napisze to jakos bardziej dociera.

    • Niektórzy tak właśnie mają (na przykład ja) że słowo pisane jakoś lepiej przyswajają.

  • Znałam już te zasady jednak dobrze co jakiś czas sobie je odświeżyć w głowie 😉 tym bardziej, że przynajmniej w moim przypadku na efekty trzeba było dość długo czekać. Dzięki. Ciekawy tekst i dobrze napisany poradnik ☺️

  • Anita Celestyna Majewska

    Zbanowane hasztagi… dobrze wiedzieć, że istnieje coś takiego! Czy oznacza ro, że użycie takiego # skutkuje zbanowaniem całego konta? Czy tylko danego postu?

    • Kiedyś zbanowane hashtagi infekowały cale konto. Dziś dotyczy to raczej pojedynczego zdjęcia. Ale jestem ciekawa co by się stało gdyby ktoś użył takiego hashtaga zbanowanego na “twardo” czyli takiego który poważnie narusza zasady społeczności i regulamin Insta

  • Zastosowałam i już widzę zwiększone zasięgi. Dzięki! 🙂 No i ten sposób na sprawdzenie czy dany hashtag jest zbanowany – że tez nie wiedziałam tego wcześniej!

    • Aga, strasznie się cieszę że widzisz wzrost zasięgów na Instagramie dzięki tym poradom <3 O takie efekty walczyłam 😀

  • Aga Nowak

    czy któryś z poradników (tych które masz w sprzedaży) zawiera zestaw hashtagów dedykowanych dla kont artystycznych (malarzy, rysowników itd?)