Jak zacząć zarabiać na Instagramie w 2019 + wyniki ankiety

Skoro czytasz ten wpis to pewnie zastanawiasz się jak zacząć zarabiać na Instagramie? Bo w sumie czemu nie, prawda? Inwestujemy w rozwój naszych kont zarówno czas jak i pieniądze – czemu zatem nie miałybyśmy zacząć na nich zarabiać? Pozostaje tylko jedno pytanie – jak zacząć zarabiać na Instagramie? I jak to zrobić z głową? 

Zacznijmy od tego, że jeśli chodzi o zarabianie na Instagramie, to masz całkiem sporo możliwości. Na Instagramie można zarabiać na naprawdę wiele różnych sposobów – i to niekoniecznie tworząc tylko posty sponsorowane.

Jak zacząć zarabiać na Instagramie – posty sponsorowane 

Posty sponsorowane to chyba najbardziej rozpowszechniona forma współpracy na Instagramie. Przy czym reklama może mieć tu zarówno charakter wpisu sponsorowanego jak i samego tylko lokowania produktów. Oczywiście – wraz z rozwojem Instagrama post sponsorowany może mieć również formę insta story czy live’a, ale formuła postu sponsorowanego wydaje się wciąż jedną z najpopularniejszych form promocji marek na Instagramie.

Niestety – największym minusem postów sponsorowanych jest to, że coraz częstszą formą rozliczenia proponowaną zarówno przez marki jak i przez agencje jest tu barter.

Czy brać współprace barterowe? To jest bardzo indywidualna kwestia, którą każdy musi sobie sam przemyśleć w duchu.

Jak nawiązać współpracę na Instagramie?

Jak nawiązać współpracę na Instagramie? Przede wszystkim zacznijmy od tego, że nie musisz czekać, aż ktoś napisze do Ciebie z propozycją współpracy. Możesz sama aktywnie szukać ofert współpracy korzystając w tym celu z różnych dostępnych narzędzi.

Sieci wielokanałowe 

Sieci wielokanałowe to portale, w których firmy/agencje wrzucają oferty współpracy z influencerami (nie tylko instagramerami).

Do najpopularniejszych platform należą:

Znajdziecie tu oferty zarówno wpisów na bloga, postów na Instagramie jak i zlecenia z zakresu copywritingu.

Wymieniłam tu tylko polskie sieci wielokanałowe, ale możesz też poszukać zagranicznych sieci zajmujących się współpracą z influencerami (np. w tym wpisie znajdziesz sporo przykładów)

Grupy na facebooku 

Czy wiesz, że agencje aktywnie szukają influencerów również na grupach na facebooku?

Oferty współpracy znajdziesz między innymi na:

O ile w sieciach wielokanałowych można jeszcze znaleźć płatne współprace, to tu niestety są już praktycznie tylko oferty współprac barterowych.

Napisz z propozycją do marki 

Długo myślałam, że nie wypada napisać samemu do marki z propozycją współpracy. Ale potem usłyszałam od jednej blogerki, że jej najlepsze współprace to właśnie te gdzie sama wyszła z inicjatywą współpracy – mając w głowie konkretny pomysł.

Zanim jednak napiszesz wiadomość zastanów się najpierw co możesz zaoferować marce.

  • Kim są Twoi obserwujący?
  • Czy są zbieżni z target grupą marki?
  • Co możesz zaoferować marce?
  • Jak miałaby wyglądać Wasza współpraca?
  • Jaki masz pomysł na współpracę?

Nie musisz tego wszystkiego pisać w wiadomości prywatnej na IG – możesz najpierw poprosić o kontakt do osoby odpowiedzialnej za komunikację marketingową. Ale do takiego maila naprawdę warto się przygotować.

Pamiętaj – jeśli pokażesz się jako profesjonalny partner do rozmowy, to jest znacznie większa szansa, że tak właśnie zostaniesz potraktowany.

Stawki – czyli ile kosztują posty sponsorowane na Instagramie? 

Często dostaję od Was wiadomości z pytaniami o wycenę posta sponsorowanego na Instagramie –  ale bardzo trudno udzielić mi odpowiedzi na to pytanie, ponieważ sama nie pracuję ani nigdy nie pracowałam w agencji zajmującej się współpracą z influencerami.

Jednocześnie jednak uważam, że brak informacji na ten temat jest szkodliwy, bo:

  • rzucamy kwoty z kosmosu, które są za wysokie albo za niskie;
  • wstydzimy się domagać wynagrodzenia za naszą pracę (tak, robienie zdjęć i prowadzenie swoich social mediów to też jest praca);
  • boimy się, że współpraca przejdzie nam koło nosa więc zaniżamy stawki;

Z drugiej strony – nikt nie ma ochoty mówić otwarcie o swoich stawkach – co absolutnie rozumiem.

Ankieta “Współprace na Instagramie”

Dlatego właśnie wpadłam na pomysł zrobienia ankiety, dzięki której można anonimowo podzielić się informacją o swoich stawkach za posty sponsorowane.

Dzięki temu przy okazji kolejnej propozycji współpracy na Instagramie będziecie mogły zrobić sobie wcześniej małe rozeznanie i sprawdzić jakie są mniej więcej stawki i w jakie widełki łapie się Wasze konto.

A oto i sama ankieta; dla wnikliwych – przeprowadziłam ją w listopadzie 2018 roku:

jak zacząć zarabiać na instagramie

Ankieta pokazuje stawki za post sponsorowany uwzględniając liczbę obserwujących, choć oczywiście trzeba pamiętać, że mimo wszystko każde konto jest inne. Ostatecznie bowiem konta na Instagramie mają różnych obserwujących, różne zasięgi, różny wskaźnik zaangażowania obserwujących i koniec końców – różny potencjał reklamowy. Ale uważam że ta ankieta to jednak niezły początek który może pomoże innym w przygotowania wyceny posta sponsorowanego na Instagramie.

Jeśli chcesz uzupełnić ankietę to jest ona dostępna tutaj:

UZUPEŁNIJ ANKIETĘ

Bardzo jestem ciekawa czy zaskoczyły Was wyniki tej ankiety – dajcie znać w komentarzu pod postem.

Jak zarabiać na Instagramie – afiliacja 

Ale! Na postach sponsorowanych zarabianie na Instagramie się nie kończy. Kolejny sposób w jaki można zarabiać na Instagramie to afiliacja.

Afiliacja jest oparta na współpracy reklamodawcy z właścicielem strony internetowej czy innego medium (w naszym wypadku np. Instagrama). Właściciel strony udostępnia u siebie link który prowadzi do strony reklamodawcy lub wręcz do konkretnego produktu. Modele rozliczeń są tu różne, ale zwykle jest to jakiś procent od sprzedaży.

Żeby nie musieć dogadywać się z każdym sklepem osobno w całym przedsięwzięciu pośredniczą sieci afiliacyjne, które zrzeszają z jednej strony sklepy internetowe a z drugiej strony wydawców – czyli wspomnianych właścicieli stron internetowych/kont na Instagramie.

Przykłady sieci afiliacyjnych:

  • Webpartners – najbardziej elastyczny ze wszystkich programów partnerskich, nie wymaga podawania adresu strony przy rejestracji;
  • Covertiser – daje możliwość zarejestrowania nie tylko bloga ale również innych kanałów social media, w tym Instagrama
  • Tradetracker – narzędzie dostępne tylko dla blogów i posiadaczy własnej domeny

Co ciekawe, ten model współpracy jest praktycznie w ogóle nie wykorzystywany rzez Instagramerów. Zresztą, same sieci afiliacyjne wciąż stawiają przede wszystkim na strony internetowe, wymagając często przy rejestracji np. adresu strony internetowej. Wygląda więc na to, że ani jedna ani druga strona nie widzą jeszcze wzajemnie swojego potencjału.

Czy afiliacja w przypadku Instagrama ma sens?

Cóż. Pomyśl ile razy ktoś napisał Ci, że z Twojego polecenia kupił to czy tamto? Pomyśl o książkach które polecasz, kosmetykach, ubraniach, zabawkach czy innych produktach. Wiele z tych produktów mogłabyś polecić dodając do swojego insta story link afiliacyjny – szczególnie, że sami obserwujący często proszą o takie precyzyjne linki a korzystanie z sieci afiliacyjnej nie wpływa na cenę produktu.

Oczywiście – żeby móc skorzystać z tej opcji trzeba mieć włączone konto biznesowe i ponad 10 tys obserwujących (warunek dodawania linków do insta story), ale jednak wydaje się, że może warto przetestować przetestować ten sposób na zarabianie na Instagramie.

Jak zacząć zarabiać na Instagramie w 2019 roku
co zrobić żeby zacząć zarabiać na Instagramie
Jak zarabiać na Instagramie

 

Jak zarabiać na Instagramie – zostań twórcą contentu 

Jeśli robisz dobre zdjęcia, możesz też zacząć tworzyć content dla marek – w końcu kto będzie wiedział lepiej jakie zdjęcia sprawdzają się na Instagramie niż instagramerka? Co prawda nie jest łatwo dostać takie zlecenia, ale za to taka działalność nie “nadwyręża” Twojej społeczności tak jak na przykład posty sponsorowane.

Jak zdobyć takie zlecenia? Propozycje tworzenia contentu dla marek pojawiają się zarówno na wspomnianych platformach sieci wielokanałowych (szczególnie tych zagranicznych) jak i na grupach na facebooku.

Podobnie jak w przypadku postów sponsorowanych możesz sama odezwać się z propozycją takiej współpracy do marki. Taką opcją mogą być zainteresowane średniej wielkości firmy, które nie mają czasu same tworzyć zdjęć, a potrzebują materiałów do publikacji na Instagramie czy facebooku.

Inne artykuły o Instagramie które mogą Cię zainteresować:

Kiedy zacząć zarabiać na Instagramie?

Długo biłam się z myślami “kiedy”. Z jednej strony marki i agencje kusiły fantami, z drugiej wiedziałam że każda reklama, każdy wpis sponsorowany opóźnia wzrost mojego konta. Dlatego zanim weźmiecie ten czy tamten barter zastanówcie się czy rzeczywiście warto. Czy naprawdę potrzebujecie tego produktu? Czy pasuje do was i czy będziecie dobrze się czuły pokazując go swoim obserwującym?

Czy może jednak lepiej poczekać i zamiast barteru nawiązać za jakiś czas płatną współpracę?

Pamiętajcie też, że jeśli chcecie zacząć zarabiać na Instagramie, to przede wszystkim same musicie zacząć się cenić, bo ani marki ani agencje nie zrobią tego za Was. Kiedy marka albo agencja pisze do Was z propozycją współpracy mówcie otwarcie ile kosztuje u Was post sponsorowany zamiast czekać na propozycję z ich strony (bo mogę Was zapewnić, że w pierwszej kolejności zaproponują Wam barter).

Czas microinfluencerów 

I na koniec ostatnia sprawa: Dziewczyny, pamiętajcie, że macie naprawdę dużo do zaoferowania – i mówię to również do micro- i nanoinfluencerów. Instagram to obecnie platforma z najwyższym współczynnikiem zaanagażowania ze wszystkich sieci społecznościowych. To, że agencje i marki interesują się Wami wynika między innymi z tego, że Wasze Instagramy naprawdę budują rozpoznawalność marek i ich produktów, a decyzje zakupowe konsumentów coraz częściej wynikają z rekomendacji microinfluencerów (więcej na ten temat tutaj i tutaj). W efekcie wasz potencjał jest więc znacznie większy niż myślicie…

…o ile oczywiście nie jesteście słupem reklamowym napompowanym botami i #f4f.

Ściskam,
Ola | @wild.rocks

Tekst zawiera linki afiliacyjne

  • Beata Kobiela

    Bardzo przydatny wpis dla wielu początkujących twórców, dzięki! 🙂