You are currently viewing Jak zorganizować konkurs na Instagramie + darmowy regulamin konkursu na Instagramie

Jak zorganizować konkurs na Instagramie + darmowy regulamin konkursu na Instagramie

Konkurs na Instagramie to fajny sposób by zwiększyć zasięgi oraz bardziej rozpromować naszą markę oraz sam produkt. Tu też pojawia się wartość, tyle że jest zwykle bardziej “namacalna” – bo przychodzi w postaci konkretnej nagrody. Pytanie tylko – jak zorganizować konkurs na Instagramie i zrobić to dobrze? Da się, tylko trzeba uważać na kilka pułapek, które czają się po drodze.

Rozdanie na Instagramie / Giveaway

Na początek rozprawmy się z popularnym formatem konkursów, organizowanych w formie rozdań, czy tak zwanych “giveaway”. W moim odczuciu wszystkie rozdania/giveaway’a niebezpiecznie przypominają gry hazardowe, bo nie mamy jasnego kryterium wyboru zwycięzców – o zwycięstwie decyduje los. Czemu to jest takie ważne? Bo gry hazardowe rządzą się innymi prawami niż zwykłe konkursy i wymagają np. specjalnych zezwoleń/koncesji. Zainteresowanych tematem odsyłam do ustawy o grach hazardowych.

Dodatkową wadą wszelkiego rodzaju “rozdań” jest to, że jest to po prostu nabijanie sobie sztucznych followersów, zwykle zupełnie niezainteresowanych naszym kontem i marką. Tacy followersi równie szybko odchodzą jak przychodzą. Nagminne jest też zakładanie fejkowych kont, tworzonych tylko na potrzeby brania udziału w rozdaniach i zwiększenia przez to swoich szans na zwycięstwo.

Jak zrobić konkurs na Instagramie?

Oczywiście, po ostatnim akapicie moglibyście pomyśleć, że konkursy są z gruntu złe. Ale to nieprawda – muszą być jednak dobrze zaprojektowane. Dlatego organizując konkurs musimy się zastanowić nad kilkoma kwestiami:

  • jaki jest nasz cel?
  • kim jest nasza grupa docelowa?
  • jakie będzie musiał wykonać zadanie?
  • jaką otrzyma za to nagrodę?

A na koniec musimy to wszystko zebrać i ubrać w regulamin (oczywiście poza celem, bo ten ma być przede wszystkim jasny dla nas).

Konkurs na Instagramie: Cel konkursu

Zaczynamy od celu, bo to on będzie określał nasz kierunek działania. Tu mamy na myśli nasz cel – czyli co nasza marka ma osiągnąć dzięki organizacji konkursu? Przykładowe cele:

  • zwiększyć sprzedaż;
  • zwiększyć świadomość marki;
  • wygenerować pozytywny “szum” przed premierą produktu;
  • zebrać pozytywne recenzje.

Oczywiście, może być tak że przy okazji jednego konkursu będziemy realizować różne cele. Ale warto wybrać sobie jeden, jako ten główny, i pod niego “szyć” konkurs.

Konkurs na Instagramie: Grupa odbiorców

Jeśli mamy już cel, pora określić grupę odbiorców. Wiadomo – dobrze by było, aby grupa odbiorców była zbieżna z naszą grupą docelową. Ale musimy się też zastanowić czy chcemy kierować konkurs do nowych, potencjalnych klientów, czy może do dotychczasowych? A może w ramach zadania konkursowego staną się naszymi klientami (bo będą musieli najpierw kupić jakiś nasz produkt?). Jest to nie tylko ważne z perspektywy strategii, ale też ze względu na regulamin – np. jeśli trzeba w jakiś sposób udowodnić, że kupiło się dany produkt.

Konkurs na Instagramie: Zadanie konkursowe

Jeśli nie chcemy wchodzić na krętą ścieżkę gier losowych musimy postawić przed uczestnikami konkursu jakieś zadanie, którego wykonanie będziemy mogli potem ocenić. 

Podstawowa zasada którą powinniśmy się kierować to “Keep it Simple”.

Dlatego staraj się, aby Twój konkurs był możliwie jak najprostszy. Pamiętaj, że to nie “12 prac Herkulesa”, tylko konkurs na Instagramie.

A skoro jesteśmy przy zadaniach, chciałabym poruszyć dwie kwestie związane z konkursami. 



Oznaczanie w komentarzu

Oznaczanie kogoś w komentarzu to częsty element zadania konkursowego. Przyznam, że osobiście nie lubię tego typu konkursów, bo nie lubię być w nich oznaczana w komentarzach. Ciekawe, że ludzie chętnie oznaczają “duże” konta, bo dzięki temu “nie męczą” swoich znajomych, co mówi też sporo o tym, co podskórnie wszyscy czujemy – że zmuszanie ludzi do oznaczania swoich znajomych w komentarzach jest po prostu mało fajne.

Dodawanie do obserwowanych jako warunek wzięcia udziału w konkursie

Kolejny częsty warunek, który budzi moje wątpliwości. Pomyśl – jeśli ktoś chce, to będzie Cię obserwował. Jeśli nie – nie będzie. Jeśli zmusisz go by Cię obserwował, to przy najbliższej okazji ucieknie. Ciekawe, że to jest coś na co często skarżą się osoby organizujące różne rozdania – bo po rozdaniu ludzie po prostu od nich uciekają. Co jeśli jednak chcielibyśmy aby dzięki konkursowi zwiększyła się liczba obserwujących? Napiszmy, że nie jest to warunek, ale że będzie nam miło. Dobrowolność, a nie przymus.

Konkurs na Instagramie: Nagrody

Dobrze jeśli nagroda może być w jakiś sposób związana z Twoją marką, Twoim produktem. Pomyśl – jeśli nagrodą jest iphone, to każdy może wziąć udział w takim konkursie, bo każdy chce wygrać iphone’a. Ale czy to ma sens? W jaki sposób to wspiera Twoją markę? Czy “wszyscy” to rzeczywiście Twoja grupa docelowa? Nagroda musi być też atrakcyjna dla osób biorących udział w zabawie. Generalnie im większy wysiłek, który muszą wykonać uczestniczy, tym większa powinna być sama nagroda.

Duża nagroda? Super. Ale zakładając jednak ograniczony budżet oznacza to, że w konkursie wygra tylko kilka osób, a reszta zostanie z niczym. Dlatego fajnym pomysłem są też mniejsze nagrody, czyli trochę takie “nagrody pocieszenia”. Przy czym podkreślam – powinny to być nagrody “pocieszenia” a nie “ośmieszenia”. Np. o ile voucher na zakupy jest bardzo ok, to kod rabatowy nie brzmi specjalnie sexy. Ja np. w konkursie znanej skandynawskiej marki dostałam kiedyś jako nagrodę pocieszenia ich katalog, ale w formacie XL. Z tych emocji aż “zapomniałam” odebrać nagrodę 😀

Konkurs na Instagramie: Nagrody, a podatki?

Ha! A co z podatkami? W art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT czytamy, że zwolnione z podatku dochodowego są wygrane w konkursach, w których “jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł”. Po przekroczeniu tej kwoty należy opłacić podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Ale! Ponieważ przepisy prawa podatkowego są zaskakująco żywe, to takie kwestie najlepiej konsultować na bieżąco ze swoją księgową.

Regulamin konkursu na Instagramie

Aby móc organizować konkurs na Instagramie, musisz przygotować regulamin. Zgodnie z instagramowymi “wskazówkami dotyczącymi promocji”, które znajdziesz w dziale pomocy, regulamin powinien zawierać:

  • “warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);”
  • “pełne zwolnienie serwisu Instagram z odpowiedzialności przez każdego uczestnika”;
  • “informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Instagram ani z nim związana”.

Darmowy wzór regulaminu konkursu na Instagramie

Dzięki uprzejmości Martyny Popiołek-Dębskiej z konta @mecenas.popiolek.debska mogę udostępnić Wam darmowy wzór regulaminu na Instagramie – wystarczy go wypełnić danymi swojej firmy.

Martyna – jeszcze raz bardzo dziękuję!

Konkurs na Instagramie: Podsumowanie

No i co? Nie taki diabeł straszny jak go malują, prawda? Idąc kroczek po kroczku jesteśmy w stanie zaprojektować fajny konkurs, który będzie wspierać naszą markę, ale będzie też interesujący dla naszych odbiorców. Słowem: win – win.


Cześć, jestem Ola.

Uczę, jak przyciągać nowych obserwujących i zatrzymać ich na dłużej. Swoją wiedzą dzielę się tu na blogu oraz publikując na moim koncie IG tzw. korki z Insta. Jestem też autorką kultowej serii e-booków Korki z Insta.

W czym mogę Ci pomóc?