Niszowe konta na Instagramie – wpis gościnny

Czy niszowe konta na Instagramie mają szansę się przebić? A może jedynym sposobem na sukces na Instagramie jest podążać za trendami? Poruszać popularne tematy, które interesują “wszystkich”. Robić to co wszyscy, tak samo jak wszyscy, dla wszystkich? A może jest inna droga?

Tym razem chciałabym zaprosić Was na wpis gościnny, którego autorką jest Wiktoria Korzeniewska z konta @slavicbook . Wiktorię poznałam przy okazji kursu Insta Metamorfoza, i nie mogłam się nadziwić, jak z niszowego tematu, jakim są książki słowiańskie, uczyniła swój największy atut.

Niszowe konta na Instagramie

Jak się wyróżnić na Instagramie? Wiele ścieżek jest już przetartych na tym medium społecznościowym. Działa tu wielka społeczność. I zdawałoby się, że w tym gąszczu nie da się wymyślić nic oryginalnego. Ja jestem pewna, że można! I zaraz opowiem Ci, krok po kroku, jak to zrobić.

„Określać znaczy ograniczać” – mówił mój ukochany Oscar Wilde w Portrecie Doriana Greya. Tylko czy ograniczanie się jest wadą? Niekoniecznie. Konkretny, niepopularny, niszowy temat, któremu poświęcisz swoje konto, może okazać się drogą do naprawdę fajnego sukcesu. Przekonałam się o tym sama.

Przez kilka lat prowadziłam bookstagrama i pisałam o książkach, które lubię. Zdjęcia były estetyczne, feed w miarę spójny, teksty pod zdjęciami angażujące, aktywni obserwujący. To konto nigdy nie przekroczyło liczby dwóch tysięcy followersów. Zamknęłam je pod koniec 2018 i na początku 2019 zaczęłam prowadzić konto poświęcone tylko i wyłącznie książkom z motywami naszej Słowiańskiej mitologii. Nie była to wielka strategia marketingowa. Po prostu lubiłam ten temat i pomyślałam, że jeżeli znajdzie się choć sto osób, które to zainteresuje, to wreszcie będę miała z kim o tej słowiańskości porozmawiać. W ciągu jednego roku zebrało się tam zamiast stu – pięć tysięcy osób. I to konto stale rośnie.

Niszowe konta na Instagramie: Na czym polega sukces niszowego tematu?

Niszowe tematy potrafią zapełnić lukę. O książkach na Instagramie pisze ogromna liczba osób. Jednak nie było osoby, która poświęciłaby swoje konto tylko i wyłącznie słowiańskim tytułom. W ten sposób nie tylko zaczęłam pisać o tym, co kocham, ale i bardzo wyróżniłam się na Instagramie. Moje konto już w pierwszej sekundzie mówiło o czym jest.

Konkretny, bardzo wąski temat konta ma tę zaletę, że każdy materiał jaki na nim opublikujesz trafia w 100% do Twoich obserwatorów. Prowadząc ogólne konto książkowe i publikując zdjęcie książki możesz liczyć tylko na część odbiorców, w których gusta trafisz (jedni będą u Ciebie dla Twoich kryminałów, inni dla fantasy). Jednak, jeżeli to konto całkowicie poświęcisz gorącym romansom, to każdy tytuł, o którym opowiesz, spotka się z ogromnym zainteresowaniem i aktywnością.

niszowe konto na Instagramie

Niszowe konta na Instagramie: Jak znaleźć dobry, niszowy pomysł?

Teraz zapewne zastanawiasz się, o czym jeszcze nikt nie pisał na Instagramie i w jaką niszę uderzyć. Poczekaj, droga do dobrego niszowego tematu zaczyna się w zupełnie innym miejscu. Zapewne zabrzmię teraz jak pewien brazylijski pisarz, ale… pomysł na sukces mieszka w Tobie. Naprawdę! Po pierwsze dlatego, że nie da się na dłuższą metę pisać o temacie, który Cię nie kręci. Po drugie, dlatego, że jeżeli jest coś, co Cię kręci, ale to tak bardzo, że potrafisz o tym mówić bez przerwy przez trzy godziny, to gwarantuję Ci, znajdziesz podobnych do siebie ludzi. I po trzecie, dlatego, że Twoja prawdziwa, nieudawana pasja, sama przyciągnie ludzi autentycznością i szczerością.

I najważniejsze – postaw siebie na pierwszym miejscu. To, co robisz, ma Cię kręcić, być Twoją pasją. Samo prowadzenie konta powinno sprawiać Ci przyjemność. Reszta jest drugorzędna.

Niszowe konta na Instagramie: Dobry, niszowy temat to nie wszystko!

I tu przechodzimy do jeszcze jednej ważnej rzeczy. Instagram to medium społecznościowe, a zatem najważniejszy tu jest człowiek, a dopiero po nim wchodzi temat, o którym opowiada. Możesz mówić o swojej pasji poprzez najpiękniej angażujące teksty i zdjęcia, możesz prowadzić naprawdę świetne spójne konto, jednak, jeżeli Twoi czytelnicy nie będą widzieć, że to właśnie Ty o tym opowiadasz, może być ciężko. Media społecznościowe to nie tylko śmieszne filmiki kotów i piękne zachody słońca, to przede wszystkim ludzie i relacje między nimi. I o wiele więcej osiągniesz, gdy zamiast pięknego zdjęcia książki, nakierujesz telefon na siebie i opowiesz o tej książce na stories. Albo o chlebie, albo o śrubce do silnika Citroena C5. O czymkolwiek chcesz. Liczy się Twoja szczerość, autentyczność i pasja.

Niszowe tematy na Instagramie mają jeszcze jedną zaletę. Dokładnie taką samą jak spójność zdjęć. Gdy ograniczysz się do jednego konkretnego pola, nic Cię nie rozprasza. Wiesz, którą ścieżką masz iść, nie rozglądasz się na boki, zmierzasz prosto do celu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Wiktoria 🌻 | Zmora Książkowa (@slavicbook)

 

Niszowe konta na Instagramie: Pułapki instagramowej niszy

W każdym know-how jest miejsce na informacje o wadach pomysłu i warto o nich pamiętać. Po pierwsze, nie pozwól na nudę na swoim koncie. Jeżeli wybierzesz temat, który od lat Cię fascynuje, to nie wpadniesz w tę pułapkę. Będziesz o nim opowiadać na milion różnych sposobów i wyszukiwać coraz to nowe gałęzie spójne z Twoim kontem.

Po drugie, i moim zdaniem jedno z ważniejszych! To, co jest oczywiste dla Ciebie, nie jest oczywiste dla Twoich nowych obserwatorów. Napisz to na kartce, powieś na ścianie i czytaj codziennie. Opowiadasz o wąskim temacie, w którym czujesz się jak ryba w wodzie, jednak nowe osoby, które przychodzą na Twoje konto mogą być kompletnie zielone, choć mocno zainteresowane tematem. Nie zapominaj o tym, gdy opowiadasz o czymś, co może być dla laika skomplikowane. Tłumaczenie po raz setny tego samego może być nużące, ale tylko wtedy, gdy Ciebie nuży ten temat. A przecież nie nuży, prawda?

Polecam także stories lub zdjęcie, gdzie opowiadasz „jak zacząć”. Zaoszczędzi Ci to czas, bo gwarantuję, że raz na dobę dostaniesz właśnie takie pytanie w prywatnej wiadomości.

Po trzecie, nie pozwól, by Twój temat stał się Twoim więzieniem. Nie daj się zamknąć w jego sztywnych ramach. Dopasowuj go do intagramowych realiów. Opowiadasz o pieczeniu chleba? Zrób comiesięczne wyzwanie fotograficzne pokazujące domowy chleb lub przygotowywanie zakwasu na livie. Twórz tematyczne plansze do wypełniania. Bierz udział w wyzwaniach fotograficznych innych kont i dopasowuj swój temat pod te wyzwania (#flowerfriday? A zatem chleb w kształcie kwiatka! #slavicsunday? Łowicka kokardka na citroenowym kole!). Pole do tworzenia jest naprawdę ogromne, a Twoja kreatywność każdego dnia będzie pracowała na coraz to wyższych obrotach.

I już nie mogę się doczekać, co wymyślisz!

Wiktoria Korzeniewska – z wykształcenia filolog, literaturoznawca, z zawodu specjalistka ds. promocji książek i SM, z serca właścicielka slavicbook.pl. Uzależniona od kawy i baśni. Podejrzana o bycie miejską zmorą. Niejednokrotnie przyłapana na zachęcaniu do czytania. Ostatni raz widziana przy poszukiwaniu kwiatu paproci.

Instagram: @slavicbook 

Blog: slavicbook.pl

Niszowe konta na Instagramie: Post scriptum

Mam nadzieję, że wpis Wiktorii Wam się podobał. Moim zdaniem niszowe konta na Instagramie to prawdziwy wytrych do sukcesu na Instagramie.

Tymczasem zapraszam do dyskusji w komentarzach – czy macie jakieś przemyślenia dotyczące dzisiejszego tekstu którymi chcielibyście się podzielić? A może sami prowadzicie konto o niszowej tematyce? Zapraszam do dyskusji!

Pozdrawiam

Ola Foryś @wild.rocks

Inne artykuły o Instagramie na blogu Wild Rocks, które mogą Cię zainteresować: