Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie? O! Ileż to zębów ludzie pozjadali walcząc o to, żeby pokazać swoje produkty w interesujący sposób! Nic dziwnego – dla potencjalnego klienta Instagram jest dziś pełnoprawnym portfolio produktów Twojej marki. Co więcej – jest dużo większa szansa, że ludzie trafią na Twoją markę właśnie na Instagramie niż na Twoją stronę internetową czy katalog produktów do pobrania w postaci pliku .pdf   

Rzecz jasna – to wszystko nie jest takie proste. W końcu gdyby było, to byśmy wszyscy wymiatali na Instagramie i kręcili się radośnie na e-commerce’owej karuzeli szczęścia.

Na szczęście przygotowałam krótki tekst (3 minuty czytania!), który pomoże Ci przemyśleć Twoją strategię marketingową na Instagramie zarówno w kontekście robienia zdjęć, jak i tego jak dotrzeć z nimi do potencjalnych odbiorców.
Gotowa? Zaczynamy!

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie? Koniec robienia zdjęć “dla siebie” 

Au! Zabolało, co?

Ale prawda jest taka, że jeśli chcesz dotrzeć ze swoimi produktami do ludzi na Instagramie, to nie masz już wymówki, że jesteś tu tylko “dla siebie”, “dla rozrywki”, “dla zabawy”.

Jesteś tutaj (na Instagramie), bo chcesz dotrzeć do swoich potencjalnych kupujących – koniec kropka. Koniec z miganiem się, że “robię zdjęcia dla siebie”.

Oczywiście – żebyśmy mieli jasność – możesz robić zdjęcia “dla siebie”, kto Ci zabroni?

Ale jeśli robisz zdjęcia tylko “dla siebie”, to nie dziw się później że obchodzą one… tylko Ciebie 😉

No więc jak w takim razie ciekawie prezentować produkty na Instagramie?

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie? Konto na insta to nie tylko katalog produktów 

Wszyscy uwielbiamy katalogi IKEA, pełne pięknych, inspirujących wnętrz. Nikt raczej nie cieszy się, że dostał katalog z produktami z pobliskiego marketu budowlanego ale katalog IKEA w skrzynce to takie małe święto, bo można pooglądać “ładne obrazki”.

W końcu – kto nie lubi dać się zainspirować od czasu do czasu?

Dlatego dla rozrywki przeglądamy raczej pinteresta a nie katalogi produktów. Wolimy zdjęcia lifestylowe, które pokazują produkt w użyciu i w kontekście – niż zdjęcia produktowe, gdzie na jakimś białym blacie ktoś położył dany produkt.

Co więcej – sami chcemy dać się zainspirować! Przecież właśnie po to aktywnie szukamy na Instagramie inspiracji dotyczących mody, wnętrz, kosmetyków czy choćby pomysłów na paznokcie, traktując Instagram trochę jak Pinterest.

Dlatego zacznij myśleć o swoim Instagramie trochę jak o magazynie lifestylowym pełnym ciekawych inspiracji, a nie jak o zwykłym katalogu z produktami.

Ok. Powiedzmy że mamy już ciekawsze, bardziej lifestylowe zdjęcia.

Co teraz?

Musisz dać się znaleźć!

Daj się znaleźć – używaj (właściwych) hashtagów 

Ludzie szukają na Instagramie różnych rzeczy. Pomyśl, czego może szukać na Instagramie Twoja grupa docelowa? W końcu Instagram powoli zastępuje nam trochę pinterest, i coraz chętniej szukamy na nim konkretnych pomysłów czy inspiracji.

Pamiętaj tylko, że często sami nie wiemy czego dokładnie szukamy. Bardzo często jest tak, że zaczynamy od poszukiwań bardzo ogólnych inspiracji, a potem zawężamy je coraz bardziej i bardziej. Dlatego warto mieć otwartą głowę i zastanowić się gdzie i jak w trakcie takich poszukiwań mógłby pojawić się nasz produkt?

Czego szukają Twoi potencjalni klienci?

Po starcie pierwszej serii “Pomocników…” Instagramerki dostałam bardzo wiele pytań o “Pomocniki…” dla rękodzielników.

Tylko tak się zastanawiam się – czy taki “Pomocnik…” rzeczywiście byłby użyteczny?

Bo dużo zależy od tego, do kogo chcemy dotrzeć ze swoimi produktami?

Jeśli zależy Ci na tym, żeby dotrzeć do innych rękodzielników zajmujących się daną tematyką, to rękodzielnicze hashtagi to strzał w 10.

Jeśli organizujesz warsztaty, i chciałabyś dotrzeć do osób które dopiero zaczynają się interesować tą tematyką. Wtedy rękodzielnicze hashtagi z Twojej kategorii też będą świetnym pomysłem.

Ale! Jeśli chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów, to może czasem lepiej jest pokombinować również innymi hashtagami? Np. – jeśli Twoja twórczość ma służyć do dekoracji mieszkania – może lepiej użyć hashtagów wnętrzarskich?

Jeśli robisz zabawki dla dzieci, to może posadź te zabawki na łóżku w pokoju dziecięcym, złap szerszy kadr i dodaj hashtagi #pokojdzieciecy #zabawkidladzieci a nie tylko #crochetaddicted i #amigurumi. Zresztą – stawiam dukaty przeciwko orzechom, że wiele spośród Twoich potencjalnych klientek nie ma bladego pojęcia o tym, że istniej coś takiego jak “amigurumi”.

Ale za to chętnie przegląda Instagram szukając #zabawkidladzieci .

Jest tylko jeden haczyk. 

I tu wracamy do pytania – jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie?

Żeby dodawać wnętrzarskie hashtagi do zdjęć to same zdjęcia też muszą być… wnętrzarskie. Ameryka, prawda?  Pamiętajmy, że hashtagi powinny być zgodne z tematyką zdjęcia. Dlatego jeśli chcemy spróbować użyć hashtagów wnętrzarskich, to powinniśmy przygotować sobie zdjęcia, gdzie nasz produkt będzie rzeczywiście te wnętrza zdobić (a nie będzie tematem samym w sobie).

Żeby wyobrazić to sobie jeszcze lepiej omówmy to na przykładzie.

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie? Mądre “lokowanie produktów”

Powiedzmy że jestem rękodzielnikiem, który robi dekoracje z papieru.

Mogę na przykład wrzucić na Instagram ot takie zwykłe, produktowe zdjęcie moich dekoracji. Powiesiłam je po prostu na białej ścianie, dzięki czemu widać je w całej okazałości.

Wybaczcie to straszne zdjęcie, nic lepszego nie miałam!

Ale mogę zrobić zdjęcie “wnętrzarskie” i pokazać produkt w “kontekście”. Dodatkowo daje mi świetny pretekst do tego, żeby użyć “wnętrzarskich” hashtagów.

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie

Takie podejście ma kilka podstawowych zalet:

  1. Docieram do potencjalnych klientów zainteresowanych wnętrzami.
  2. Moje zdjęcia są ciekawsze, bogatsze w szczegóły, a przez to bardziej angażujące.
  3. Pokazuję produkt w kontekście – zdziwilibyście się jak wiele osób podziwia Wasze produkty ale nie wie jak je wykorzystać do aranżacji swojego mieszkania.

Minusy? Musisz przygotować odpowiednie zdjęcia. Ale takie są niestety realia marketingu.

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie? Podsumowanie 

Nie lubimy jak się nam sprzedaje produkty – przynajmniej nie wprost.

Chcemy się inspirować, chcemy się troszkę rozmarzyć, chcemy aby ktoś nam podsunął pomysły na… no właśnie – na co? Spróbuj postawić się w roli Twojego potencjalnego klienta i zastanowić czego ona/on mogą szukać na Instagramie.

Efekty mogą Cię zaskoczyć.

A tymczasem, do zobaczenia na Insta

Pozdrawiam
Ola Foryś |@wild.rocks

Inne artykuły o Instagramie na blogu Wild Rocks, które mogą Cię zainteresować:

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie

Jak ciekawie prezentować produkty na Instagramie

Jeśli potrzebujesz zestawów hashtagów i kont repostujących z wybranych kategorii jak wnętrza, jedzeni, bookstagram czy flatlay, mogą zainteresować Cię Pomocniki Instagramerki:

  • Magdalena Pyka

    Kurcze ale fajnie poukładałaś mi ten temat w głowie. Oglądałam jak opowiadałaś o tym na insta ale nie zakodowałam wszystkiego, i sama prosiłam o katalog rękodzielniczych hashtagów, a teraz widzę że nie ma to większego sensu, bo moi potencjalni klienci nie znają profesjonalnych terminów i po prostu mnie nie znajdą. Dzięki Olu za bardzo pomocny tekst ❤️😍

  • Dzień dobry, dziękuję za dobry tekst i zaczynam poszukiwania dobrych wnętrz odpowiednich do zaprezentowania moich makatek bo u siebie to najpierw remont muszę zrobić:)